02-03-2016 10:20 | Door: Thijs ten Brinck

De Nederlandse spijkerbroekenfabrikant Mud Jeans positioneert zich, na een korte tussenstap, stevig als aanbieder van leasekleding.

Mud Jeans trok met de lancering van zijn Lease-a-Jeans-concept in 2013 wereldwijd de aandacht. Het was dan ook opvallend dat het duurzame kledingmerk begin 2015 besloot het businessmodel om te gooien en de verhuur van spijkerbroeken te staken. 

“Veel klanten en anderen die zich betrokken voelden bij ons merk riepen ons direct op vooral het Lease-a-Jeans-model voort te zetten”, zegt Danique Gunning, marketingmanager van Mud Jeans. “Daar hebben we al vrij snel gehoor aan gegeven. Maar we hebben het concept wel versimpeld.”

Circulair bio-katoen

Klanten hebben bij Mud Jeans nu de kans om een broek in één keer te kopen, of om eenmalig € 25 te betalen en vervolgens maandelijks € 7,50 voor de huur te betalen. Gunning: “De verhouding is ongeveer 50-50, maar het aandeel leaseklanten zit in de lift.”

Gedurende de huurperiode, maximaal een jaar, kunnen de leaseklanten de broek omruilen voor een ander model of andere maat. Dan betalen ze eenmalig € 10 en vervolgens weer het maandelijkse bedrag van € 7,50.

Ingeruilde of ingeleverde broeken verhuurt Mud Jeans opnieuw, of het bedrijf verwerkt deze tot garens voor bijvoorbeeld truien.

Mud Jeans gebruikt voor zijn kleding uitsluitend gecertificeerd katoen en zo veel mogelijk gerecyclede denim. Met het leasemodel houdt het deze waardevolle grondstof binnen de keten, zo claimt het bedrijf.

Foto's: Mud Jeans