Hoe elektrische impulsen bierverspilling tegengaan

Biertap

18-03-2016 10:23 | Door: Chris Thijssen

Een systeem van het Amerikaanse bedrijf LineClenze houdt de leidingen van een biertap langer schoon. Hierdoor vermindert de hoeveelheid reinigingsbeurten en gaat er minder bier verloren.

De LineClenze-device werkt door de gistvorming in de bierleidingen te vertragen. Doordat de leidingen schoner blijven, hoeven ze minder vaak te worden gereinigd.

Het systeem gebruikt een draadantenne die om de buitenkant van de bierleiding wordt gewikkeld. Het uiteinde van de draad wordt bevestigd aan een klein apparaatje dat is aangesloten op een stopcontact.  

Elektrische impuls

Wanneer het apparaat is ingeschakeld, genereert het systeem een vibrerende elektrische impuls, die de opgehoopte gist in de bierleiding losmaakt van de leidingwand. Volgens LineClenze vertraagt deze methode de gistophoping dermate, dat de leidingen minder vaak hoeven worden schoongemaakt, met een minimum van 28 dagen.

Bierleidingen moeten normaal gesproken wekelijks worden gereinigd met behulp van een corrosieve substantie, zoals het bijtende natriumhydroxide dat schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Bij de LineClenze-technologie zijn dit soort chemicaliën niet langer nodig.

Tot 4 liter bier verloren

Na reiniging van bierleidingen, moeten de leidingen nog worden nagespoeld met bier voordat deze in gebruik kunnen worden genomen. Volgens LineClenze gaan hierbij drie tot zeven pints, ofwel 1,7 tot 4 liter bier, per bierleiding verloren.

Door het aantal reinigingsbeurten per jaar terug te dringen, kunnen horecaondernemers dus bier en geld besparen. LineClenze schat dat ondernemers met een gemiddelde installatie zo’n £ 5.000 (meer dan € 6.000) per jaar kunnen besparen.

Bekijk in deze video hoe LineClenze werkt:

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Bron: LineClenze | Foto: Joe, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail