26-03-2012 21:00 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

VNO-NCW en MKB Nederland presenteerden vorige week een rapport waarin zij duurzaamheid als ultieme waarde noemen. “Het concept ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is eigenlijk een pleonasme van ‘ondernemen’.”

In het rapport ‘Onze gemeenschappelijke toekomst’ zetten VNO-NCW en MKB Nederland een integrale visie uit op duurzaamheid en de belangrijke rol van het bedrijfsleven daarin.

“Steeds duidelijker wordt dat onze toekomst ervan afhankelijk is dat alle partijen verantwoordelijkheid nemen voor het ‘grotere geheel’,” stellen voorzitters Bernard Wientjes (VNO-NCW) en Hans Biesheuvel (MKB Nederland). “De laatste jaren heeft duurzaamheid meer en meer opgang gemaakt. Het gaat om economisch succesvol ondernemen en daarbij verantwoord omgaan met mensen en de planeet.”

Ultieme waarde

Het rapport noemt duurzaamheid de ‘ultieme waarde’, helemaal nu de wereld snel verandert. Opkomende machten zoals de BRIC-landen, maar ook Vietnam en Turkije, betekenen meer concurrentie en meer consumptie. Duurzaamheid moet daarin een centrale rol spelen, vinden de werkgeversorganisaties. Voor een duurzame economie is bijvoorbeeld een halvering van de voetafdruk per westerse consument nodig.

VNO-NCW en MKB Nederland signaleren verder dat duurzaam ondernemen inmiddels een vereiste is om goede arbeidskrachten aan te trekken, en essentieel aan de verkoopkant in zowel de business-to-business- als consumentenmarkten.

Pleonasme

Onder hun leden zien VNO-NCW deze gedachte steeds meer indalen. Veel bedrijven zien duurzaamheid inmiddels als een zakelijke kans om een voorsprong te nemen. Ecologie en economie zijn ook geen tegengestelde polen, waartussen gekozen moet worden, aldus het rapport, maar twee aspecten die met elkaar in overeenstemming kunnen worden gebracht. Het concept ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is eigenlijk een pleonasme van

‘ondernemen’.

Wat daarvoor nodig is? "Voor behoud van welvaart en werk is duurzame internationale samenwerking meer dan ooit geboden, zeker ook in Europees verband," zeggen Wientjes en Biesheuvel. Ondanks alle kansen identificeert het rapport daarnaast nog één groot probleem: er is nog geen 'blauwdruk' voor duurzaam ondernemen.

Foto: VNO-NCW