Starbucks denkt in 2021 50 miljoen maaltijden te doneren

25-03-2016 07:02 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Starbucks start in de Verenigde Staten het FoodShare-programma, waarmee het bedrijf kant-en-klare maaltijden uit zijn winkels aan de voedselbank doneert. Hiervoor ontwikkelde de koffieretailer een veilig bewaarproces.

Het FoodShare-programma is onderdeel van de bestaande samenwerking met de Food Donation Connection (FDC). Sinds 2010 doneren Amerikaanse Starbucks-winkels in samenwerking met de FDC al onverkoopbaar gebak aan maatschappelijke organisaties.

FDC zamelt de producten in en faciliteert de donaties. Om naast gebak ook meer bederfelijke voedingsmiddelen, zoals die in kant-en-klaarmaaltijden, hebben Starbucks en FDC naar eigen zeggen een veilig proces ontwikkeld om het voedsel te bewaren en te transporteren.

Het proces, dat over een jaar in verschillende Starbucks-winkels wordt geïmplementeerd, zorgt voor het behoud van temperatuur, textuur en smaak van het overtollige voedsel. 

Honger en verspilling

Volgens de koffieretailer zijn er in de Verenigde Staten zo’n 50 miljoen mensen die dagelijks strijden tegen honger. Door vanwege de houdbaarheidsdatum onverkoopbare, maar nog wel eetbare maaltijden te doneren, zegt Starbucks niet alleen verspilling tegen te gaan, maar ook bij te dragen aan dit probleem.

In het eerste jaar van het programma verwacht Starbucks ongeveer 5 miljoen van zijn maaltijden uit de vuilnisbak te redden en te doneren.

De komende vijf jaar wil de retailer het programma opschalen naar de donatie van 100 procent van verkoopbare maaltijden uit zijn 7.600 Amerikaanse vestigingen. Dat komt volgens Starbucks neer op bijna 50 miljoen maaltijden in 2021.

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Bron: Starbucks | Foto's: Starbucks (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Elke dag selecteert de redactie van DuurzaamBedrijfsleven.nl het belangrijkste duurzame nieuws voor het bedrijfsleven. We schrijven korte, puntige artikelen over de nieuwste mogelijkheden in duurzaam ondernemen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail