04-04-2016 09:03 | Door: Chris Thijssen

Voor het eerst kunnen gasten bij hun reservering voor de Restaurant Week hun lunch of diner vooraf betalen. Van de gasten heeft 10 procent van deze optie gebruikgemaakt.

Dat laat de organisatie van de Restaurant Week weten aan Misset Horeca. De optie om bij het reserveren een diner of lunch vooraf te betalen, moet volgens de Restaurant Week no-shows tegengaan.

Bij een lagere no-show lopen restaurantondernemers niet alleen inkomsten mis, maar kunnen ze ook hun inkoopbeleid beter afstemmen op het aantal gasten dat ze verwachten. Wanneer de voedselvoorraad beter op het aantal couverts aansluit, hoeft er minder voedsel te worden weggegooid.

Pijnpunt

“Voor veel restaurants blijven no-shows natuurlijk een pijnpunt, en dit proberen wij samen met PayPal tegen te gaan”, zegt Jeroen van Kesteren, online marketing manager bij Dining City, tegen Misset Horeca.

“Belangrijk is wel dat vooruitbetalen bij de meeste restaurants geen verplichting is, maar alleen een mogelijkheid.” Dranken en eventuele extra gerechten of gangen betalen de gasten volgens Van Kesteren ter plekke.

10 procent betaalt vooraf

Ondanks dat de aanbetaling optioneel is, heeft toch 10 procent van de gasten ervoor gekozen om vooraf te betalen. Volgens Van Kesteren heeft dat vooral een psychologische reden: “Consumenten hebben denk ik het idee dat hun tafel dan extra zeker is, zeker bij de toprestaurants.”

Restaurant Week en Bert van Buschbach, eigenaar van het Amstedamse restaurant De Compagnon, hielden eerder een proef met vooraf betalen. De proef had als resultaat dat het restaurant vrijwel geen no-shows en annuleringen had.

Couverts.nl

Onlangs kondigde ook de website Couverts.nl aan te gaan experimenteren met het inhouden van een aanbetaling op de creditcard van de gebruiker. Wanneer een gast na een reservering komt opdagen, wordt er geen geld afgeschreven. Hetzelfde geldt voor mensen die hun reservering op tijd annuleren.

Bron: Misset Horeca | Foto: Katja Hasselkus, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)