Waarom Adidas sport inzet om de wereld te verduurzamen

Adidas

15-04-2016 12:10 | Door: Chris Thijssen

Adidas stelt zichzelf als doel dat in 2020 zijn grootste leveranciers 20 procent water en energie besparen. Om dat te bereiken, lanceert het sportkledingmerk een nieuwe duurzaamheidsstrategie.

De aankondiging van de nieuwe strategie, met de naam Sport needs a space, is onderdeel van het 2015 Sustainability Progress Report van Adidas. De strategie volgt volgens het merk de gehele levenscyclus van sport. Het bedrijf richt zich op de locaties waar sportartikelen worden geproduceerd en getransporteerd, waar deze vervolgens worden verkocht en waar ze worden gebruikt.

“Via sport hebben we de macht om levens te veranderen en langdurige positieve maatschappelijke verandering teweeg te brengen”, zegt Herbert Hainer, CEO van Adidas Group. “Tegelijkertijd heeft sport een ruimte nodig om te kunnen worden beoefend, zoals een veld om op te spelen, een oceaan om in de surfen of een berg om te beklimmen."

“Deze ruimtes zijn steeds meer in gevaar, door menselijk toedoen, zoals de uitputting van grondstoffen, klimaatverandering of overbevolking”, vervolgt de CEO. “Daarom willen we deze ruimtes beschermen met duurzame maatregelen.”

Energie- en watergebruik

Met het raamwerk richt Adidas zich onder meer op het terugdringen van het gebruik van water en energie. Zo wil het merk in 2020 een water- en energiebesparing van 20 procent realiseren bij zijn grootste leveranciers. Die zijn verantwoordelijk voor 80 procent van wereldwijde productie.

Zijn eigen materiaalleveranciers, die met name zijn gespecialiseerd in het printen en verven van producten, moeten hun watergebruik in 2020 hebben gehalveerd.

Gesloten materiaalketen

Verder richt Adidas zich op duurzaam gebruik van materialen. Het bedrijf werkt al langer met materialen als katoen met Better Cotton Initiative (BCI)-certificering, gerecycled polyester en plastic uit de oceaan. In 2015 meldde het bedrijf zijn doelstelling voor de inkoop van 40 procent BCI-katoen vroegtijdig te hebben behaald. In 2018 moet dit percentage op 100 liggen.

Met zijn Sport Infinity-programma wil het merk daarnaast een gesloten materiaalketen creëren. Zo bekijkt het merk onder meer de mogelijkheden voor het recyclen en hergebruiken van de noppen van voetbalschoenen.

Onderdeel van deze gesloten materiaalketen zijn doelstellingen op het gebied van afvalproductie- en verwerking. Zo wil Adidas in 2020 20 procent afvalreductie bereiken bij zijn grootste leveranciers. De eigen operaties moeten daarnaast minimaal 50 procent van het afval omleiden van de stortplaats.

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Bron: Adidas | Foto: Adidas (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)
 

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail