20-04-2016 07:33 | Door: Chris Thijssen

Volgens de Britse non-profitorganisatie Fashion Revolution zijn Levi Strauss, H&M en Inditex wereldwijd de meest transparante kledingmerken. Vooral luxemerken, zoals Chanel en Hermes, scoren laag als het gaat om transparantie.

Dat blijkt uit de Fashion Transparency Index, een rapport van de non-profitorganisatie Fashion Revolution, bekend van de Who made my clothes-campagne, en het Britse onderzoeksbureau Ethical Consumer. In het rapport nemen ze de transparantie van veertig kledingmerken met een jaarlijkse omzet van minimaal £ 36 mln (ruim € 45 mln) onder de loep.

De merken werden uitgenodigd een vragenlijst in te vullen over hun beleid. Van de veertig merken stuurden er volgens Fashion Revolution slechts tien een compleet ingevulde vragenlijst retour. De andere dertig bedrijven zijn daarom gewaardeerd op basis van de informatie op hun website en in hun jaarverslagen.

Monitoring en verbetering

Uit deze informatie blijkt dat de gemiddelde transparantiescore van de veertig merken op 42 procent ligt. Levi Strauss & Co voert de index aan met 77 procent, gevolgd door H&M en Inditex, moederbedrijf van onder meer Zara, Pull & Bear en Bershka, met beide 76 procent.

Deze scores betekenen volgens Fashion Revolution dat de merken meer doen dan de meeste andere merken op het gebied van publieke communicatie over hun productieketen. Daarnaast lijkt het erop dat deze merken robuustere systemen gebruiken voor het traceren, monitoren en verbeteren van duurzame en sociale aspecten in de keten.  

Grondstoffen beter traceerbaar maken

Verder bewijzen de bedrijven dat ze samenwerken met vakbonden en ngo’s om de arbeidsomstandigheden in productielanden te verbeteren, stelt de non-profitorganisatie.

Volgens het rapport is er echter nog steeds ruimte voor verbetering. Zo zouden de drie hoogst scorende merken de betrokkenheid van stakeholders kunnen verbeteren, hun grondstoffen nog beter traceerbaar kunnen maken en nog transparanter kunnen communiceren met het publiek.

Luxemerken scoren laag

Onderaan de ranglijst bevindt zich onder meer Chanel, met een Transparency Index van 10 procent. Net boven dit merk staan Hermes en Claire’s Accessories, die beide een score van 17 procent behaalden. Volgens het rapport hebben deze bedrijven geen of weinig informatie over hun productieketen openbaar gemaakt.

Ook andere luxemerken, zoals Prada en LVMH, het moederbedrijf van onder meer Dior, Luis Vuitton en Kenzo, behoren tot de tien bedrijven met de laagste scores. Volgens Fashion Revolution ‘een sterk signaal dat met name luxemerken nog veel werk moeten verrichten’ om hun transparantie te verbeteren.

Bron: Fashion Revolution | Foto: Tareq Salahuddin, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)