Hoe Delhaize wekelijks 3.000 dozen ‘lelijke’ groenten verkoopt

Delhaize

29-04-2016 15:30 | Door: Chris Thijssen

De Belgische supermarktketen Delhaize breidt de verkoop van ‘lelijke’ of misvormde groenten uit naar meer dan vijftig supermarkten en vijftig AD Delhaize-winkels.

De misvormde groenten wijken af van de gangbare ‘mooie’ vorm, maar hebben volgens Delhaize wel dezelfde versheid en kwaliteit. Voor € 3,99 krijgen consumenten een kistje van minimaal 3 kilo ‘lelijke’ groenten afkomstig uit België.

Sinds eind juli 2015 konden klanten de misvormde groenten in zestien Delhaize-supermarkten kopen. Tijdens deze pilot verkocht de Belgische retailer meer dan 6.000 dozen lelijke groenten. Hiermee heeft de supermarktketen naar eigen zeggen 15 ton groenten gered die anders nooit de keuken van de klant zouden bereiken. 

Voedselverspilling tegengaan

Door deze resultaten en de positieve reacties van klanten heeft Delhaize besloten om de lelijke groenten dit jaar opnieuw aan te bieden. Met de uitbreiding van de verkoop in meer dan vijftig supermarkten en vijftig AD Delhaize-winkels verwacht de retailer per week 3.000 dozen te verkopen.

Volgens Delhaize volgt de uitbreiding op andere stappen die de supermarktketen onderneemt om voedselverspilling tegen te gaan. Zo zegt de retailer zijn voorraden nauwkeurig op te volgen en enkel producten te bestellen die winkels nodig hebben. Zo worden niet alleen voedseloverschotten beperkt, maar kan ook het transport efficiënter, stelt Delhaize.

Daarnaast legt de supermarktketen sinds een tijd producten met een langere houdbaarheidsdatum later in de schappen. Zo wil Delhaize voorkomen dat klanten eerst naar producten met een langere houdbaarheidsdatum grijpen, waardoor producten met een kortere houdbaarheid blijven liggen.

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Bron: Delhaize | Foto: Cha già José, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail