10-05-2016 13:40 | Door: Chris Thijssen

Delhaize stelt zichzelf als doel om tegen 2020 alle producten die nog consumeerbaar, maar niet meer verkoopbaar zijn, te doneren aan sociale organisaties. Zo wil de retailer voedselverspilling elimineren.

Vanaf komende zomer doneren alle 22 Brusselse Delhaize-supermarkten nog eetbare producten, die niet meer mogen worden verkocht. Het gaat om verse producten in snelverkoop, onverkocht vers brood en droge voeding waarvan de houdbaarheidsdatum bijna is overschreden.

Door deze producten te doneren in plaats van weg te gooien, verwacht Delhaize dat de 22 supermarkten jaarlijks 800 ton aan voedselverspilling kunnen tegengaan.

30 procent minder voedselverspilling

In januari 2016 lanceerde Delhaize de Good Food-strategie. Hiermee stelt de retailer zich onder meer als doel zijn voedselverspilling in 2020 te verminderen met 30 procent. Behalve het doneren van onverkochte voedingswaren richt de retailer zich ook op de verkoop van ‘lelijke’ of misvormde groenten.

Zo hoopt Delhaize in meer dan vijftig supermarkten en vijftig AD Delhaize-winkels wekelijks 3.000 dozen met deze groenten te verkopen. Daarnaast legt de supermarktketen sinds een tijd producten met een langere houdbaarheidsdatum later in de schappen. Zo wil Delhaize voorkomen dat klanten eerst naar producten met een langere houdbaarheidsdatum grijpen, waardoor producten met een kortere houdbaarheid blijven liggen.

Bron: Delhaize | Foto: public domain