Hoe Lego al 7.000 ton verpakkingen bespaarde

Lego

24-05-2016 08:58 | Door: Chris Thijssen

Bij Lego staat duurzaamheid even hoog op de agenda als het financiële gedeelte van de bedrijfsvoering. De combinatie ervan leidt volgens de speelgoedfabruikant tot een succesvolle business case.

Dat zei Tim Brooks, vice president of environmental responsibility van Lego, maandag tijdens Sustainable Brands Barcelona in de IESE Business School of Barcelona. Volgens Brooks heeft Lego als missie een positieve invloed op de wereld uit te oefenen. “We hopen dat, wanneer de Lego Group niet zou bestaan, mensen ons zouden missen.”

Lego, dat in 1932 is opgericht, produceert een miljoen minifiguren per dag, weet Brooks: “Daar is veel materiaal voor nodig. Daarom werken we met behulp van CSR-projecten aan het terugdringen van onze impact op de wereld. We richten ons onder meer op de verhoging van efficiënt gebruik van materialen en grondstoffen.”

Volgens Brooks is dat belangrijk voor een familiebedrijf als Lego, waarvoor geld niet de enige drijfveer is. Er gaat dan ook net zoveel aandacht naar andere vlakken, die het bedrijf heeft vertaald naar vier beloftes: play promise, partner promise, planet promise en people promise. Elk van deze zaken, inclusief het financiële deel van het bedrijf, maken voor 20 procent deel uit van de bedrijfsstrategie.

“Zo is bijvoorbeeld ook 20 procent van de bonus van onze werknemers gerelateerd aan ecologische aspecten. Wanneer je alle deze aspecten in een cirkel meeneemt, creëer je een succesvolle business case”, zegt Brooks.

Ecologische voetafdruk

Om te weten waar het bedrijf de focus moet leggen bij het verduurzamen van zijn business, bekeek Lego waar de ecologische impact wordt veroorzaakt. “Hieruit bleek dat 10 procent van onze ecologische voetafdruk ontstaat in onze eigen fabrieken, in Europa, Mexico en China, waarmee we de lokale markten bedienen”, zegt Brooks.

“Daarnaast is 75 procent afkomstig uit onze supply chain. De overige 15 procent wordt veroorzaakt in de ‘downstream’, bij klanten en consumenten en door product- en verpakkingsafval.”

Duurzame doelstellingen

Om de activiteiten in al deze schakels van de supply chain te verduurzamen, heeft Lego zich ambitieuze doelen gesteld. Zo wil het bedrijf in 2020 100 procent hernieuwbare energie gebruiken. Daarnaast moet de energie-efficiëntie vanaf dit jaar jaarlijks met 2,5 procent toenemen. Als het gaat om de voetafdruk van de supply chain, werkt Lego samen met zijn belangrijkste toeleveranciers in een pilotprogramma om de CO2-uitstoot terug te dringen.

Op het gebied van ontwerp en materialen heeft Lego in 2016 al zijn doelstelling van 100 procent FSC-gecertificeerd verpakkings- en printmateriaal behaald. Daarnaast bestaat het verpakkingsmateriaal voor 75 procent uit gerecycled materiaal. Lego wil deze hoeveelheid verder verhogen om in 2020 mede hierdoor zero waste in productie te kunnen bereiken. 

Hernieuwbare energie

Volgens Brooks heeft Lego al verschillende stappen gezet die de business duurzamer moeten maken. “We hebben significant geïnvesteerd in hernieuwbare energie, waarmee we tegemoetkomen aan onze ambitie van 100 procent hernieuwbare energie”, stelt de vice president. Zo kondigde de speelgoedmaker onlangs nog aan circa € 425 mln te investeren in de bouw van een windpark voor de Britse kust.

Een ander project dat heeft bijgedragen, is het Green Box Project van Lego. Doel was het verpakken van Lego-producten in kleinere verpakkingen, om het gebruik van materialen terug te dringen. Sinds 2014, toen het initiatief van start ging, wist Lego hierdoor al 7.000 ton minder verpakkingsmateriaal te gebruiken. 

“Mede door deze aanpak, in combinatie met het uitbannen van gelamineerd plastic, hebben we onze ecologische voetafdruk met 20 procent verminderd”, claimt Brooks.

Duurzamere plastics

Verder steekt Lego miljoenen in de ontwikkeling van duurzamere plastics voor de productie van legoblokjes en –poppetjes. Om die ontwikkeling te versnellen, opent Lego binnenkort een heus Center for Materials, waarin het bedrijf samen met onderzoekers, studenten, leveranciers ouders en zelfs kinderen, een duurzamer materiaal wil ontwikkelen. Brooks: “Onze ambitie is duurzame materialen te gebruiken in al onze kernproducten.” 

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Header-foto: public domain

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail