07-06-2016 10:29 | Door: Chris Thijssen

Meubelretailer Ikea scoort het hoogst bij het inkopen van duurzaam geproduceerd katoen. Daarna volgen C&A, H&M en Adidas.

Dat blijkt uit een de Sustainable Cotton Ranking dat Pesticide Action Network (Pan) UK, Solidaridad en het Wereld Natuur Fonds (WNF) vandaag publiceren. Het onderzoek is uitgevoerd door de vergelijkingswebsite Rank a Brand.

De organisatie heeft de bedrijfsprestaties van 37 merken, die wereldwijd de meeste katoen inkopen, op drie onderdelen gemeten: beleid, traceerbaarheid en inkoop en gebruik. De meeste punten waren te verdienen met goede prestaties op het gebied van inkoop en gebruik. Hierbij werden de merken beoordeeld op de hoeveelheid Better Cotton, Cotton made in Africa, biologisch en Fairtrade-katoen die zij in hun producten gebruiken.

Ikea voert ranglijst aan

Uit de ranglijst blijkt dat slechts 8 van de 37 onderzochte merken duurzaam katoen inkopen en gebruiken. Ikea scoort het hoogst, met 12 van de maximaal 19,5 te behalen punten. In oktober 2015 maakte de retailer al bekend wereldwijd alleen nog 100 procent duurzaam geproduceerd katoen te gebruiken voor de productie van onder meer dekbedden, kussens en gordijnen. Hiervoor koopt Ikea Better Cotton in.

Na Ikea volgen de merken C&A en H&M (9), Adidas (7,75), Nike (6,75), M&S (5,5), VF Corporation (3,25) en Kering (3).

“Ikea, C&A en H&M laten momenteel zien dat met duurzaam katoen goede zaken te doen zijn, maar toch laten veel topondernemingen het afweten”, zegt Richard Holland, directeur market transformation van het WNF. “Terwijl de inkoop van duurzaam katoen eenvoudiger is dan ooit. Voor bedrijven is er geen excuus meer om producten zonder duurzaam katoen te verkopen.”

Katoenproductie

Verkocht als gangbaar katoen

Volgens de initiatiefnemers van het onderzoek is 10 tot 13 procent van het wereldwijde katoenaanbod duurzaam, maar minder dan een vijfde hiervan wordt als duurzaam katoen verkocht. De rest wordt als gangbare katoen verkocht, omdat de meeste topmerken en retailers geen duurzaam katoen inkopen.

Uit het onderzoek blijkt dan ook dat circa 80 procent van de merken geen aandacht heeft voor duurzaamheid bij het inkopen van katoen.

100 procent duurzaam in 2020

“Dat niet meer ondernemingen gebruikmaken van duurzaam katoen is een enorme gemiste kans”, zegt Keith Tyrell, directeur van Pan UK. “De conventionele katoenproductie gebruikt buitensporig veel water en gevaarlijke pesticides, wat vaak ernstige ecologische en sociale gevolgen heeft. Een grotere markt voor duurzaam katoen is de beste manier om de katoenteelt schoner te maken en de gezondheid van arbeiders te beschermen.”

Pan UK, Solidaridad en WNF roepen alle bedrijven die grote hoeveelheden katoen gebruiken op om doelstellingen voor het gebruik van duurzaam katoen te formuleren, te realiseren en hierover te rapporteren. Bedrijven die dit serieus oppakken zouden uiterlijk in 2020 100 procent duurzaam moeten inkopen.

Bron: Solidaridad | Header-foto: Jos Kuklewski, via Solidaridad, In tekst-foto: Siddharth Tripathy, via Solidaridad (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)