Nieuwe tool van L'Oréal moet palmoliewinning verduurzamen

Palmoliebos

21-06-2016 18:02 | Door: Chris Thijssen

L’Oréal heeft een Duurzame Palm Index ontwikkeld, die de inkoop en de winning van palmoliederivaten moet verduurzamen. Het bedrijf maakt de index later toegankelijk voor andere partijen uit de palmoliesector.

Dat kondigt L’Oréal aan in zijn eerste Palm Oil Progress-rapport. Hierin benadrukt het bedrijf de nieuwste resultaten en toegepaste innovaties voor het winnen van 100 procent duurzame palmolie en de daaraan afgeleide derivaten.

L’Oreál gebruikt minder dan 400 ton palmolie per jaar, maar koopt grote hoeveelheden palmoliederivaten in. De kwantiteit hiervan is gelijk aan 60.000 ton palmolie. Hoewel de palmolieconsumptie van het bedrijf niet meer dan 0,1 procent van de wereldwijde palmolieproductie vertegenwoordigt, zegt L’Oréal Groep tot meest verantwoordelijke bedrijven te willen behoren door een voorbeeld te stellen op het gebied van duurzame palmoliewinning.  

Sinds 2012 worden de palmolieproducten van L’Oréal gecertificeerd via de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO). Om de toeleveringsketen van palmoliederivaten verder te verduurzamen, hanteert de producent een drievoudige innovatieaanpak.

Duurzame Palm Index

Onderdeel daarvan is de ontwikkeling van de Duurzame Palm Index. De evaluatiecriteria uit deze index zijn gebaseerd op kennis, verplichtingen en resultaten ten opzichte van de distributieketen. Hierbij gaan duurzame praktijken gepaard met het beleid tegen ontbossing.

Om de index ook toegankelijk te maken voor andere bedrijven, ondernemingen en partners uit de palmoliesector, maakt L’Oréal het systeem eind 2016 openbaar. Zo wil het bedrijf samen met andere betrokken partijen de verplichting aangaan om duurzame palmolie te realiseren en ontbossing volledig tegen te gaan.

Transparante keten

Daarnaast wil L’Oréal de traceerbaarheid van derivaten volledig transparant maken. Hierin gaat de producent nog een stap verder dan de RSPO-certificering. Het bedrijf brengt sinds 2014 de volledige distributieketen in kaart om de palmoliederivaten tot hun oorsprong te kunnen traceren. Hierdoor was L’Oréal in 2015 in staat om 80 procent van zijn derivaten te herleiden naar raffinaderijen en 50 procent naar fabriekswerken. Eind 2016 moet deze traceerbaarheid op 100 procent liggen.

Tot slot zet de producent zich in om kleine onafhankelijke ondernemers te steunen die te maken krijgen met de uitdagingen van ontbossing en moeilijke leefomstandigheden. Met een multi-stakeholder-partnerschap helpt L’Oréal kleine onafhankelijke ondernemers in contact te komen met de markt van ontbossingsvrije palmolie en steunt het bedrijf de duurzame landbouwpraktijken van deze ondernemers.

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Bron: L’Oréal | Foto: L’Oréal (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven) 

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail