Lidl: ‘Waar we besparen, kunnen we mooie prijzen bieden’

Marlijn Somhorst

29-06-2016 15:05 | Door: Chris Thijssen

Als discounter zet Lidl in op een efficiënte bedrijfsvoering. In die efficiëntie kan juist ook de duurzaamheid zitten, stelt Marlijn Somhorst van Lidl Nederland.

Die duurzaamheid komt terug op verschillende vlakken. Zo zijn al twintig Lidl-filialen uitgerust met zonnepanelen, wat neerkomt op in totaal meer dan 10.000 panelen. “Op een zonnige dag kunnen deze winkels zelfvoorzienend zijn”, zegt Marlijn Somhorst, manager corporate responsibility & relations van Lidl Nederland, in een uitzending van DuurzaamBV Radio.

Lidl zet daarnaast in op duurzaam bouwen. Zo zijn verschillende filialen voorzien van het hoogste energielabel A++++. Maar duurzaamheid gaat verder dan bouwen, stelt Somhorst: “Je kunt duurzaam bouwen, maar als je vervolgens bijvoorbeeld thuis je koelkast open laat staan, is het effect weg. Dus bij ons zijn ook de medewerkers getraind om op een energiebewuste manier te werken. Duurzaam bouwen en gebruiken gaan samen.”

Duurzamer dan Tesla

Ook het nieuwe distributiecentrum van Lidl in Waddinxveen wordt duurzaam gebouwd. Door het gebruik van onder meer zonnepanelen, duurzame bouwmaterialen en LED-verlichting wordt dit gebouw volgens de certificeringsorganisatie Dutch Green Building Council duurzamer dan het distributiecentrum van Tesla.

Maar sinds kort kunnen ook klanten profiteren van de duurzame inspanningen van de supermarktketen. Onlangs plaatste Lidl snellaadpalen bij vier filialen. Dat moeten er aan het einde van dit jaar tien zijn. “Dit is een extra service die we onze klanten bieden. Uit eigen onderzoek blijkt dat ruim 75 procent van de mensen die elektrisch rijden, gebruik zouden maken van zo’n laadpaal bij de supermarkt”, aldus Somhorst. De zogeheten ‘superchargers’ laden een auto binnen 20 minuten, dus tijdens het boodschappen doen, bijna volledig op.

Consument en duurzaamheid

De grootste groep klanten bezoekt Lidl vooral voor de scherpe prijzen en kwaliteit, maar volgens Somhorst maken mensen zich in toenemende mate zorgen over de ecologische en sociale impact van producten. "Dat een kip geen goed leven heeft gehad, of dat een boer in een ontwikkelingsland geen goed leven heeft. Die zorg willen wij zeker wegnemen." Dat doet Lidl onder meer door samen met leveranciers te zorgen dat de producten op een steeds betere manier worden geproduceerd. 

Maar volgens Somhorst profiteren consumenten ook op een andere manier van de duurzame en efficiënte bedrijfsvoering van Lidl. Als voorbeeld noemt ze de investeringen in zonnepanelen van een paar miljoen per jaar. “Uiteindelijk wek je daar energie mee op en kun je zelfvoorzienend zijn. Je hoeft die energie niet inkopen, dus je hebt een efficiëntere bedrijfsvoering”, zegt ze.

“En overal waar wij kosten besparen – dat is iets waar wij als discounter op gericht zijn – kunnen wij onze klanten mooie prijzen bieden. Dat mag natuurlijk nooit ten koste gaan van de kwaliteit, dus dat moet echt uit die efficiëntie en logica van werken komen. Daar levert verantwoord ondernemen wel een bijdrage aan.”

 

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail