15-08-2013 10:56 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Iets om over na te denken onder de douche. Unilever looft een prijs uit voor ideeën om minder water en energie te gebruiken tijdens het douchen.

Het Brits-Nederlandse levensmiddelenbedrijf nodigt mensen in heel Europa uit om mee te doen aan een crowdsourcing-competitie. Er is in totaal €10.000 te winnen voor goede ideeën die de milieu-impact van douchen terugdringen. De beste ideeën worden uitgenodigd door Unilever om de haalbaarheid van uitvoering te verkennen.

Volgens Michiel Leijnse, verantwoordelijk voor onder meer water en innovatie bij Unilever, wil het bedrijf zijn klanten aanmoedigen om “het douchen opnieuw uit te vinden op een manier die de milieu-impact vermindert en de gebruikservaring verbetert”.

10 liter

Om in aanmerking te komen voor de hoofdprijs moeten ideeën kosteneffectieve voorstellen zijn die in te passen zijn in een typische moderne badkamer en het watergebruik reduceren tot slechts 10 liter. Volgens een studie van Unilever uit 2011 duurt een gemiddelde douchebeurt 8 minuten en wordt daarin 62 liter heet water gebruikt. Zelfs met efficiënte douchekoppen kan in 4 minuten nog 32 liter water worden gebruikt.

“We houden allemaal van onze ochtenddouche, maar het doucheproces is de afgelopen decennia niet veranderd,” zei Leijnse. “Het gebruikt substantiële hoeveelheden water, verbruikt significante hoeveelheden energie om dat water op te warmen, en het is ook niet heel goed voor de huid.”

Crowdsourcing

Iedereen die ideeën heeft over efficiënter douchen kan naar het eYeka-crowdsourcingplatform. Het winnende idee krijgt €5.000 en vier andere ideeën mogen de rest van het prijzengeld verdelen.

“Crowdsourcing garandeert het succes niet, maar het is een geweldige manier om gebruik te maken van creatieve ideeën en expertise,” zei een woordvoerder van Unilever. “Het is geen geheim dat we klanten nodig hebben voor ons Sustainable Living Plan om iets te doen aan de uitstoot [van broeikasgassen] door het eindgebruik van onze producten. Alles wat we kunnen doen dat ons Sustainable Living Plan helpt en ook onze klanten om hun rekeningen te verlagen is een win-win-situatie.”

Foto: Travis Forsyth via Flickr.com