22-07-2016 09:33 | Door: Chris Thijssen

Inditex, het moederbedrijf van onder meer Zara en Bershka, zet in op een circulaire textielproductie.

Onderdeel van de nieuwe circulaire strategie van Inditex is de samenwerking met Lenzing, de Oostenrijkse producent van de Lyocell Tencel-vezel. De bedrijven slaan de handen ineen voor de ontwikkeling van hoogwaardig textiel gemaakt van textielafval uit de productieketen van Inditex.

De pilot met Lenzing start met de inzameling van zo’n 500 ton textielafval. Binnen enkele jaren moet deze hoeveelheid op 3.000 ton liggen. Volgens Inditex kan Lenzing van die hoeveelheid zo’n 48 miljoen kledingstukken maken.

Circulair textiel

Behalve de samenwerking met Lenzing, werkt Inditex vanaf september ook samen met de Spaanse charitatieve kledinginzamelaar Cáritas en het transportbedrijf Seur. De bedrijven zamelen in eerste instantie oude kleding in bij consumenten in Madrid bij wie een online bestelling wordt bezorgd. Het is de bedoeling dat de pilot later wordt uitgerold in heel Spanje.

Als aanvulling op de pilot plaatsen Inditex en Cáritas tussen de 1.500 en 2.000 kledingcontainers in grote steden in Spanje. De inzamelaar sorteert de kleding en geeft deze een tweede leven via zijn distributiekanalen of voor de recycling tot nieuwe textielvezels.

€ 3,5 mln

Inditex steekt de komende twee jaar € 3,5 mln in dit project. Het bedrag is onder meer bedoeld voor de modernisatie van de sorteer- en behandelfabrieken van Cáritas.

Verder krijgen alle Spaanse winkels in september van Zara een kledingcontainer.

Bron: Inditex | Foto: Inditex (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)