Jumbo stimuleert landbouw zonder schadelijke pesticiden

Jumbo pesticiden

28-07-2016 12:04 | Door: Chris Thijssen

Jumbo biedt alle Nederlandse aardappelen, groente en fruit (AGF) in zijn schap onder Milieukeur aan. Dat doet de retailer om het gebruik van schadelijke pesticiden terug te dringen.

Hiervoor slaat Jumbo de handen ineen met milieuorganisatie Greenpeace. Behalve AGF, gaat de retailer ook een groot deel van de Nederlandse bloemen en planten onder het Milieukeur-keurmerk verkopen. Het Milieukeur-label garandeert dat er bij de teelt onder meer weinig gewasbeschermingsmiddelen en kunstmest worden gebruikt.

Door het aangaan van langetermijnafspraken en bijbehorende inkoopafspraken, zegt Jumbo het voor telers mogelijk te maken om te investeren in deze duurzamere vorm van landbouw.

Minder gewasbeschermingsmiddelen

“Als familiebedrijf willen we stappen blijven zetten om steeds meer duurzamere producten in de schappen te leggen. Nu is het moment om ook met onze groente- en fruitproducten aan de slag te gaan en bij-vriendelijke maatregelen toe te passen”, zegt Ed van de Weerd, directeur commercie van Jumbo Supermarkten, in een persbericht.

“Bijen zijn als bestuivers van voedselgewassen immers cruciaal in onze voedselvoorziening. We hebben gezamenlijk een strategie uitgestippeld om gewasbeschermingsmiddelen te verminderen”, vervolgt hij. “De overstap naar Milieukeur sluit hier naadloos bij aan.”

Biologische groente en fruit

Daarnaast streeft Jumbo ernaar het aandeel biologische groente en fruit te verdubbelen. Hier werkt de retailer stapsgewijs naartoe. Doel is om deze maatregelen eind 2019 te hebben doorgevoerd. Om biologische landbouw maximaal te ondersteunen, biedt Jumbo van een aantal artikelen uitsluitend nog de biologische variant aan.

Niet-biologische varianten van die producten haalt de retailer uit het assortiment. Van de duurzame bloemen en planten moet eind 2019 minstens de helft van de totale omzet in euro’s van Nederlandse producten biologisch-, Fairtrade- of Milieukeur-gecertificeerd zijn.

‘Milieukeur de norm’

Jumbo en Greenpeace stellen dat het voor een optimaal effect van deze maatregelen essentieel is dat de totale Nederlandse markt mee ontwikkelt. Het uiteindelijke doel is dat in 2020 Milieukeur de nieuwe minimale norm voor AGF wordt in de Nederlandse markt.

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Bron: Jumbo | Foto: Jumbo (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail