10-08-2016 12:13 | Door: Chris Thijssen

De Belgische supermarktketen Colruyt Group heeft in de eerste helft van 2016 82,1 procent van zijn bedrijfsafval gerecycled. Hiermee heeft de keten zijn doelstelling van 80 procent in 2017 vroegtijdig behaald.

De behaalde score in het eerste half jaar van 2016 komt neer op de recycling van 821 kilo bedrijfsafval. Dat is 2 procent meer dan een half jaar eerder. Volgens Colruyt zijn de betere resultaten vooral te danken aan het sorteergedrag van medewerkers in de winkels.

Zo hebben de Colruyt-supermarkten zich in het voorjaar ingespannen om het vergistbare afval en het broodafval beter te sorteren. Daardoor kon ruim 700 ton minder restafval worden teruggestuurd naar de distributiecentra.

Minder voedselverspilling

Ook is de voedselverspilling teruggedrongen. Sinds dit voorjaar schenken veertien Colruyt-winkels al hun onverkoopbare, maar nog eetbare voedingswaren rechtstreeks aan lokale organisaties, onder beheer van de Voedselbanken. Elke winkel doneert 2 tot 3 ton etenswaren per maand.

“Dat betekent dat er minder voedseloverschotten teruggaan naar onze distributiecentra en worden vergist”, zegt Francoise Decoster van Colruyt. “Op zich is vergisten nuttig, omdat er groene stroom mee gemaakt wordt. Maar nog mooier is voedseloverschotten in te zetten voor menselijke consumptie.”

Recyclebare materialen

Daarnaast is de hoeveelheid restafval verminderd dankzij nieuwe sorteerinstallaties in de retourcentra van Colruyt Group. Hier komt al het restafval van winkels, productie- en distributiecentra en kantoorgebouwen terecht. Dit afval wordt nogmaals gesorteerd, om recyclebare materialen, zoals plastic, hard plastic, karton, hout, metaal en glas, eruit te halen.

Bron: Colruyt Group | Foto: Colruyt Group (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)