H&M Foundation looft opnieuw € 1 mln uit voor duurzame innovatie

duurzame kleding

06-09-2016 10:24 | Door: Chris Thijssen

De H&M Foundation heeft de tweede ronde van de Global Change Award geopend. De non-profitorganisatie stelt € 1 mln beschikbaar voor circulaire innovaties.

De H&M Foundation wordt privaat gefinancierd door de Stefan Persson-familie, de oprichters en hoofdeigenaren van H&M. Met de competitie wil de familie vroege innovaties stimuleren die de verschuiving van een lineaire naar een circulaire modebranche versnellen. De Global Change Award 2016 hanteert hierbij drie categorieën.

De eerste categorie, Circulaire businessmodellen, behelst ideeën op het vlak van hergebruik, reparatie, delen, digitaliseren of het verlengen van het leven van producten. De categorie Circulaire materialen richt zich op ideeën voor onder meer nieuwe vezels, recycletechnieken en leervervangers.

In de derde categorie, Circulaire processen, ligt de focus op het vinden van nieuwe methoden met betrekking tot chemicaliën, water en verven, productie op locatie, 3D-printen en diensten op aanvraag.

Duurzaam textiel uit algen

De eerste Global Change Award, die in 2015 plaatsvond, leverde ideeën op als kleding gemaakt van de bijproducten van citrusvruchtensap, microben die polyesterafval verteren en een online marktplaats voor textielresten. Tot de winnaars behoorde ook een Nederlandse ontwerper, met een concept voor textiel uit algen.

“Door innovators samen te brengen om positieve oplossingen te ontwikkelen, is de Global Change Award een prachtig voorbeeld van de benadering die nodig is om verandering te creëren en de modebranche te helpen bij de overgang naar een restauratieve en regeneratieve circulaire economie”, zegt Dame Ellen MacArthur, oprichter van de Ellen MacArthur Foundation, in een persbericht.

duurzame kleding

Accelerator duurzame innovatie

MacArthur is dit jaar een van de nieuwe leden van de vakjury die uit de wereldwijde inzendingen vijf winnaars selecteert. Na deze selectieronde is het aan het publiek om te beslissen hoe de € 1 miljoen aan prijzengeld onder deze winnaars wordt verdeeld. Zij kunnen via de website van de competitie een stem uitbrengen.

Behalve een geldprijs krijgen de winnaars ook toegang tot een eenjarige innovatieaccelerator, opgezet door de H&M Foundation in samenwerking met Accentrue en het KTH Royal Institute of Technology in Stockholm. Deze accelerator heeft als doel innovaties zo snel mogelijk op eigen benen te laten staan en een maximale invloed te laten hebben op de industrie.

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Bron: H&M | Foto: public domain | Infographic: H&M

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail