Puma en BNP Paribas belonen duurzame leveranciers

duurzame investeringen

08-09-2016 12:03 | Door: Chris Thijssen

Puma lanceert in samenwerking met onder meer BNP Paribas een initiatief waarmee het kledingmerk leveranciers een financiële stimulans biedt voor de verbetering van duurzame en sociale standaarden.

Sportkledingmerk Puma ontwikkelde het financieringsprogramma samen met BNP ParibasInternational Finance Corporation (IFC) en IT-aanbieder GT Nexus. Het nieuwe programma bevat een mechanisme om de leveranciers van Puma aan te moedigen om hun duurzaamheidsprestaties te verbeteren.

Normaal gesproken krijgen leveranciers van grote bedrijven in dit soort financieringsprogramma’s toegang tot aantrekkelijkere financiële pakketten door te profiteren van de kredietwaardigheid van de koper. Het nieuwe programma van Puma gaat een stap verder.

Zo hangt de mate waarin de bank aan de facturen van leveranciers korting toekent niet alleen af van Puma’s kredietwaardigheid, maar ook van Puma’s leveranciersrating. Deze rating wordt toegepast nadat Puma zijn leveranciers heeft gemonitord op het naleven van afspraken op het vlak van ecologische en sociale standaarden. 

Beloning voor investeren in duurzaamheid

“Dit is het eerste programma in onze industrie dat rekening houdt met de score van een leverancier in Puma’s milieu- en duurzaamheidsrating als een bonus of malus op de gerelateerde kosten”, zegt Lars Sørensen, COO van Puma, in een persbericht. “De investeringen van onze leveranciers in duurzaamheid worden dus beloond. Dat is een extra incentive voor hen om hun ecologische en sociale standaarden te verbeteren.”

Volgens Frank Waechter, senior director treasury & insurance van Puma, maakt de samenwerking met BNP Paribas het mogelijk het innovatieve programma aan te bieden aan leveranciers wereldwijd. Het programma richt zich vanaf heden dan ook op meer dan driehonderd productiepartners over de hele wereld.

Duurzaamheidsbeleid en -naleving

Volgens BNP Paribas komen ethische standaarden, duurzaamheidsbeleid en naleving steeds hoger op de prioriteitenlijst bij het besluitvormingsproces van investeerders. Daarom is er voor bedrijven een cruciale noodzaak om meer geavanceerde duurzame financieringsproducten en -oplossingen te zoeken.

“Het programma dat we met Puma lanceren belicht het groeiende belang van duurzaamheidskwesties in verschillende branches en toont het vermogen van BNP Paribas om dergelijke innovatieve financieringsoplossingen te implementeren”, zegt Jacques Levet, head of transaction banking EMEA. “Het is daarnaast een getuigenis van Puma’s sterke innovatiecapaciteit als een leider in de industrie.”

Het programma richt zich vanaf heden op meer dan driehonderd externe productiepartners van Puma wereldwijd.

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Bron: PNB Paribas | Foto: Peter Houghton, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail