14-09-2016 12:04 | Door: Chris Thijssen

In navolging op merken als H&M, Nike en C&A, hebben ook kledingproducenten Gap en VF Corporation bekend gemaakt met welke leveranciers zij werken. Hiermee zetten de bedrijven een stap richting volledige transparantie.

Om inzicht te geven in zijn supply chain publiceerde Gap een 47 pagina’s tellend document, met namen en adressen van leveranciers in landen als Bangladesh, Cambodja, China, Egypte, Guatemala, India en Indonesië.

Ook VF Corporation, moederbedrijf van onder meer de merken Timberland, The North Face en Vans, maakte bekend met welke leveranciers het bedrijf samenwerkt. VF Corporation publiceerde meer dan zevenhonderd actieve leveranciers in onder meer Argentinië, Bangladesh, Cambodja, China, de Dominicaanse Republiek, India, Pakistan, Turkije en Mexico.

Kinderarbeid en vervuiling

Door hun leveranciers te publiceren, maken de merken hun productieketen niet alleen inzichtelijk voor stakeholders, zoals investeerders, ngo’s en consumenten, maar ook voor zichzelf. Dit stelt hen beter in staat om problemen in deze productieketens, zoals kinderarbeid, slechte arbeidsomstandigheden en vervuiling, aan te pakken.

“Het groeiende aantal van leiders uit de kledingindustrie die de fabrieken waarin zij produceren onthullen, is goed nieuws voor arbeiders, de industrie en de klanten”, zegt Aruna Kashyap, senior women’s rights counsel van Human Rights Watch.

De stap van Gap en VF Corporation volgt op die van andere merken, zoals Adidas, H&M, Levi Strauss, Nike, Columbia, Patagonia en Puma, die al eerder een overzicht van leveranciers publiceerden. Kashyap hoopt dat andere grote merken snel volgen.

Bron: Human Rights Watch | Foto: public domain