21-09-2016 14:01 | Door: Chris Thijssen

Ahold, FrieslandCampina en Unilever behoren tot koplopers als het gaat om gebruik van duurzame palmolie.

Dat blijkt uit de nieuwe Palmolie Scorecard van het Wereld Natuur Fonds (WNF). Hiervoor nam de natuurbeschermingsorganisatie de aankoop en het gebruik van duurzame palmolie van 137 internationale supermarktketens en levensmiddelenproducenten onder de loep. Tien van deze bedrijven hebben hun hoofdkantoor in Nederland.

Tijdens het onderzoek bekeek het WNF onder meer of de bedrijven lid zijn van de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO), of ze hun afspraken over gebruik en inkoop van duurzame palmolie zijn nagekomen en of ze transparant zijn.

Gebruik duurzame palmolie

Van de onderzochte bedrijven is ruim twee derde goed op weg, stelt het WNF. Hun gebruik van duurzame palmolie ligt boven de 90 procent. In Nederland scoren Ahold, FrieslandCampina en Unilever het hoogst. Deze bedrijven scoorden een 9 op de Scorecard.

Daarop volgen Jumbo, Farm Frites en Royal Smilde met een 8. Onder aan de Nederlandse ranglijst staat SuperUnie, dat een 4 scoort.

Duurzame inkoop

Volgens het WNF is palmolie wereldwijd de meest gebruikte plantaardige olie voor producten als chocolade, cosmetica, koekjes, zeep en shampoo. De teelt van niet-duurzame palmolie bedreigt het tropisch regenwoud in landen als Maleisië en Indonesië, stelt de organisatie.

Al is ruim twee derde goed op weg, volgens de organisatie blijft nog steeds een groep bedrijven achter. Met de Palmolie Scorecard wil het WNF bedrijven dan ook stimuleren om hun verantwoordelijkheid te nemen.

Bron: Wereld Natuur Fonds | Foto: public domain