01-11-2013 13:08 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Twee jaar na een intensieve campagne van Greenpeace om kleding gifvrij te maken is er flinke vooruitgang geboekt. Adidas, Nike en Armani houden het bij beloftes.

Met de internationale Detox-campagne riepen Greenpeace en honderdduizenden consumenten de kledingindustrie op om gifvrij te produceren. Greenpeace waarschuwde voor het gebruik van stoffen als ftalaten die reeds verboden zijn voor het gebruik in speelgoed. Deze stoffen komen vaak in het milieu terecht en mogelijk schadelijk in direct contact met de huid.

De campagne was succesvol door de beloftes van 17 kledingmerken om een nieuwe weg in te slaan en de gifstoffen te elimineren in de industrie. Zo zegden Victoria’s Secret en Levi’s toe giftige stoffen voortaan te elimineren.

Gifvrije kledingproductie

Ook Adidas en Nike maakten dergelijke beloftes, maar twee jaar na dato zijn ze nog niet verder gekomen dan loze beloftes. De slogans ‘Just do it’ en ‘Impossible is nothing’ gaan voor deze merken op het gebied van duurzaamheid niet op, noteert Greenpeace. Armani sluit zich aan bij de hekkensluiters door het uitblijven van groene innovatie.

Positieve accolades zijn er voor G Star Raw dat al meerdere onderzoeken heeft gestart naar duurzame alternatieven voor het productieproces. Verder werkt ook Benetton aan duurzame innovatie binnen het bedrijf. Het kledingmerk implementeert de beste technologieën om gifstoffen te identificeren en te elimineren.

H&M is een koploper op het gebied van transparantie en C&A is een pionier in het uitfaseren van de chemische stoffen (PFC’s). Verder zijn de merken COOP, Esprit, Zara, Levi, Mango en Puma goed op weg om de afspraken na te komen.

 

Bron: greenpeace

Foto:  brianjmatis