Nieuw duurzaam merk sluit kledingkringloop

Duurzame kleding

10-10-2016 09:02 | Door: Chris Thijssen

Loop.alife is een nieuw Nederlands kledingmerk dat onder meer truien en vesten maakt uit 100 procent gerecyclede wollen kleding. Daarnaast gebruikt het merk geen schadelijke chemicaliën.

Het merk, dat maandag op de Dag van de duurzaamheid wordt gelanceerd, hanteert de zelfontwikkelde standaard ‘truly circular’. Dat betekent dat er zoveel mogelijk gerecyclede materialen uit lokaal kledingafval worden gebruikt.

Duurzame kleding

De collectie, voor vrouwen en mannen, is waar mogelijk gemaakt in Nederland en anders elders in Europa. De garens maakt Loop.alife van afgedankte wollen truien, afkomstig van de Nederlandse kledingafvalberg. Het merk sorteert dit afval op kleur en materiaal, waarna het textiel wordt vervezeld en geblend.

Omdat deze zorgvuldige selectie aan het begin van het proces plaatsvindt, is opnieuw verven van de kleding niet nodig. Dat maakt het gebruik van water of chemicaliën overbodig.

Kledingafval verminderen

De gemiddelde levensduur van een sweater is ‘steeds korter’, stelt het merk. Daarnaast zou 30 procent van de geproduceerde kleding nooit een kledingkast bereiken. In Nederland levert dat een kledingafvalberg van 235.000 ton op, wat volgens Loop.alife neerkomt op 370 voetbalvelden vol.

Daarvan gaat bijna 70 procent direct de verbrandingsoven in, aldus Ellen Mensink, oprichter van het kledingmerk. Om die kledingafvalberg te verkleinen, besloot ze een circulaire collectie te maken met naar eigen zeggen tijdloze en hoogwaardige kledingstukken. “Ze gaan nog jaren mee: geen fast-fashion, maar slow-fashion dus”, zegt ze in een persbericht.

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Bron: Loop.alife | Foto: Loop.alife

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail