10-10-2016 12:04 | Door: Chris Thijssen

Sinds de lancering van de Responsible Wool Standard (RWS) in juni hebben verschillende kledingmerken en wolleveranciers zich bij de standaard aangesloten.

Dat meldt initiatiefnemer Textile Exchange.

De RWS werd in juni gelanceerd door Textile Exchange, verschillende kledingmerken, boeren en wolleveranciers. De standaard garandeert onder meer dat wol afkomstig is van verantwoordelijk behandelde schapen op boerderijen met een duurzame aanpak van landgebruik.

Zo verbiedt de RWS mulesing, waarbij boeren, vaak zonder verdoving, huid rond het achterwerk van schapen wegsnijden. Deze behandeling is bedoeld om vliegen, die op de urine en ontlasting op deze huid afkomen, weg te houden.

Duurzame kledingmerken

Sinds de lancering hebben vijftien merken, waaronder H&M, Marks & Spencer, Patagonia, Vaude en Kathmandu zich verbonden aan de RWS. Deze merken hebben ook bijgedragen aan de ontwikkeling van de standaard.

Tien andere kledingmerken hebben daarnaast hun ondersteuning aan de standaard gegeven en werken nu naar een implementatie van de criteria toe. Tot deze merken behoren onder meer Nau, Point6 en Indigenous Designs.

Duurzame leveranciers

Daarnaast hebben volgens Textile Exchange ook verschillende wolleveranciers zich verbonden aan RWS. Daarvoor hebben de leveranciers trainingen gevolgd met een focus op het opzetten van een RWS-productieketen.

Om de RWS ook te integreren in bestaande handelsmodellen, is de standaard geregistreerd als een kwaliteitsborgingsregeling binnen het Australian Wool Exchange (Awex)-handelssysteem voor wolveiling. Zo is het voor wol-inkopers gemakkelijker om RWS-wol in het systeem te herkennen. 

Bron: Textile Exchange | Foto: public domain