11-10-2016 10:23 | Door: Chris Thijssen

Het Duitse luxemerk Hugo Boss heeft de milieu-impact van zijn productieketen financieel gewaardeerd. Dat moet het opstellen van een duurzaamheidsbeleid vereenvoudigen. 

Samen met het consultancybureau Quantis bracht Hugo Boss de financiële waarde van twee ‘representatieve waardeketens’ in kaart: die van een katoenen T-shirt en die van gebreide wollen kleding. De impactcategorieën die de bedrijven hierbij onderscheidden, zijn klimaatverandering, gezondheid, ecosysteemkwaliteit en wateronttrekking.

Daaruit bleek dat de grootste milieu-impact van de T-shirtketen ontstaat bij de katoenteelt en tijdens specifieke chemische verwerkingsprocessen. In de wolketen veroorzaken de schapenhouderij en de chemische verwerkingsprocessen de grootste milieu-impact.   

Duurzame bedrijfsvoering

De financiële waardering van de milieu-impact van de supply chain van Hugo Boss is onderdeel van een project met Life Cycle Assessment (LCA)-consultancy van Quantis. Dat bedrijf nam de LCA-data van Hugo Boss van de afgelopen zeven jaar onder de loep en vertaalde deze naar ecologische impact, zoals CO2-uitstoot, water- en grondstoffenverbruik.

Voorheen werden deze data in variërende eenheden, zoals kilo’s of kubieke meters, genoteerd. Door de samenwerking met Quantis kan Hugo Boss de data nu analyseren in één financiële waarde. Dat maakt vergelijken van de data gemakkelijker.

Duurzaamheidsstrategie

Om de data vergelijkbaar te maken, paste Hugo Boss het Natural Capital Protocol toe. Dit framework van de Natural Capital Coalition bevat richtlijnen voor een harmonieuze aanpak voor de evaluatie van natuurlijk kapitaal.

“We zijn nu in staat om de verschillende impacts met elkaar te vergelijken en te identificeren waar in de productieketen de ecologische impact het hoogst is”, meldt Hugo Boss in een statement. Met deze kennis verwacht het modemerk in de toekomst geschikte duurzaamheidsstrategieën te kunnen definiëren. “We zoeken actief naar de kans om samen te werken met andere spelers in de sector en om de aanpak die we tot nu toe hebben uitgewerkt verder te optimaliseren.”

Duurzame kledingmerken

Ook de Britse modeontwerper Stella McCartney heeft de milieu-impact van haar business in kaart gebracht. Uit de analyse blijkt dat het modemerk de milieu-impact per kilo gebruikt materiaal met 35 procent heeft verminderd ten opzichte van 2013.

Bron: Hugo Boss | Foto: Thuresson, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven)