Waarom deze duurzame bakker kleinere broden verkoopt

duurzaam brood

14-10-2016 07:20 | Door: Chris Thijssen

Bakkerij De Bisschopsmolen in Maastricht heeft het gewicht van zijn volledige assortiment broden verlaagd. Zo hoopt de bakkerij te voorkomen dat consumenten delen van het brood weggooien omdat het te oud is geworden.

Sinds 3 oktober verkoopt bakkerij De Bisschopsmolen broden die niet meer het in het verleden verplicht gestelde gewicht van 800 gram hebben, maar 650 gram wegen. Begin dit jaar verlaagde de bakkerij ook al het gewicht van de croissants van 100 naar 75 gram per stuk, schrijft RetailDetail.

Voedselverspilling

Met de gewichtsverlaging wil de bakkerij voedselverspilling tegengaan. Zo zou een kwart van de bevolking regelmatig eten weggooien, omdat de verpakking te groot is of niet hersluitbaar, schrijft de bakkerij op zijn website.

“Voor jonge alleenstaanden en tweeverdieners is dat zelfs bijna 40 procent. Een heel brood is dus al gauw te veel, zeker als mensen geen vriesruimte hebben. Oplossingen hierin zijn niet alleen gelegen in consumenten wijzen op kleinere verpakkingen en het risico van volume-aanbiedingen. Maar bij portiegrootte ligt de rol vooral ook bij ons; de producent”, zo schrijft het bedrijf.

Duurzame producten

“Wij zien het als onze persoonlijke verantwoordelijkheid om voedselverspilling tegen te gaan”, valt ook te lezen. Dat doet de bakkerij, naast het verlagen van het gewicht van zijn broden, ook door oud brood te verwerken tot paneermeel.

De aanpak tegen voedselverspilling is niet de enige duurzame inspanning van De Bisschopsmolen. Zo gebruikt het bedrijf waar mogelijk regionale producten met duurzaamheidskeurmerken. Voor de productie van zijn Gulpener Speltbrood bijvoorbeeld, gebruikt de bakkerij bierbostel van bierbrouwer Gulpener in het nabijgelegen Gulpen.

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Bron: De Bisschopsmolen, RetailDetail | Foto: public domain

Door: Chris Thijssen

Redacteur DuurzaamBedrijfsleven. Volgt duurzame ontwikkelingen in de sectoren Groothandel & Retail, Voeding & Dranken, Landbouw & Visserij en Kleding. Altijd op zoek naar oplossingen voor een duurzame productieketen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail