12-11-2013 10:49 | Door: Marjon Riehl

 

Duurzame palmolie was opeens helemaal niet zo duurzaam. Als grootste afnemer ter wereld stelt Unilever nu een ambitieus doel voor meer transparantie in de waardeketen.

 

 

Vandaag maakte het levensmiddelenconcern bekend dat tegen het einde van 2014 alle palmolie die zij afneemt herleidbaar moet zijn tot de bron. Dat is nu niet het geval, waardoor het moeilijk inzichtelijk is te maken of de palmolie die wordt ingekocht ook daadwerkelijk duurzaam is. Unilever heeft een complexe waardeketen met duizenden leveranciers.

 

 

De stap die al langer in voorbereiding was komt een week na een alarmerend rapport. Daaruit bleek dat 16  palmoliebedrijven die zijn aangesloten bij de Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie (RSPO) onethisch handelen. De bedrijven werden beschuldigd van schending van mensenrechten, het vernietigen van tropisch regenwoud en inbreuk op orang-oetanpopulaties.

 

 

‘We zullen ons bezig blijven houden met leveranciers, NGO’s, regeringen, de RSPO, eindgebruikers en belanghebbers binnen de industrie,’ aldus Marc Engel, verantwoordelijk voor inkoop bij Unilever, ‘om door middel van samenwerking tot oplossingen te komen en de ontbossing te stoppen, veenland te beschermen en te zorgen voor positieve economische en sociale impact voor volken en lokale gemeenschappen.’

 

 

Betekenis

 

 

Richard Holland, directeur van het  Market Transformation Initiative  van WNF: ‘De belofte van Unilever voor 2014 betekent een veelbelovende stap in de constante reis door echte markttransformatie naar duurzame palmolie. (…) Het WNF moedigt ook de leidende bedrijven aan in de sector om criteria te stellen voor belangrijke zaken als traceerbaarheid, bescherming van veenland, significante CO2-reductie en het stoppen van ontbossing.’

 

 

Unilever is een van ‘s werelds grootste inkopers van palmolie. De palmolie wordt gebruikt in producten als margarine, ijs, zeep en shampoo. Unilever koopt jaarlijks zo’n anderhalf miljoen ton palmolie en vertegenwoordigt daarmee drie procent van de totale productie in de wereld.

 

 

Foto's: Heifer International en hoilameoje via Flickr.com