Van waslabel tot stiksel: Marks & Spencer maakt duurzaam pak

Van waslabel tot stiksel: Marks & Spencer maakt duurzaam pak

20-06-2012 08:35 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Zelfs het waslabel is van gerecycled materiaal. De Britse retailer Marks & Spencer lanceerde dinsdag een pak dat volledig bestaat uit duurzame materialen.

Er is vier jaar gewerkt aan het duurzame pak, wat gemaakt is van Australische organische wol. Uiteindelijk beloonde Global Organic Textile Standard (GOTS) dit harde werk door het te voorzien van een keurmerk. Kleding met dit keurmerk moet voor minstens 70 procent uit biologische vezels bestaan.

Het pak toont zich waardig voor dit keurmerk: de stiksel van het kledingstuk zijn gemaakt van gerecyclede PET-flessen, de ritsen van gerecycled polyester en de knopen van oude knopen die anders op de stortplaats zouden zijn geëindigd.

Vooruitstrevend

Het pak maakt deel uit van de bedrijfsstrategie van Marks & Spencer om ‘s werelds duurzaamste retailer te zijn. Plan A, zoals de strategie wordt genoemd, moet ervoor zorgen dat al hun producten tegen 2020 een duurzaam keurmerk hebben.

“Dit is een ware vooruitgang voor de textielindustrie,” zegt Mark Sumner, expert op het gebied van duurzaam materiaal bij M&S. Volgens hem is het pak niet alleen duurzaam, maar ook erg stijlvol en van goede kwaliteit.

Dit is een ware vooruitgang voor de textielindustrie

Primeur

Marks & Spencer komt met nog een primeur in de kledingindustrie: op de label van het pak staat een QR code. Na het scannen van deze code met een mobiele telefoon, kan men aflezen van welke materialen het pak gemaakt is.

Er zijn 500 pakken gemaakt die vanaf september in de winkels liggen. Een pak kost £349 (€432).

Foto: Judy van der Velden

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Elke dag selecteert de redactie van DuurzaamBedrijfsleven.nl het belangrijkste duurzame nieuws voor het bedrijfsleven. We schrijven korte, puntige artikelen over de nieuwste mogelijkheden in duurzaam ondernemen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail