Unilever tweede op niet zomaar een duurzaamheidslijst

Unilever tweede op niet zomaar een duurzaamheidslijst

20-12-2013 10:07 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Unilever is tweede geëindigd op een duurzaamheidslijst met een twist. Een wetenschappelijke methode controleert of de milieu-inspanningen ook echt genoeg zijn voor het klimaat.

Ranglijsten die bedrijven inschalen op hun duurzaamheidsactiviteiten zijn er genoeg. De Dow Jones Sustainability Index (DJSI) wordt door sommige bedrijven zelfs gebruikt om hun bonusbeleid op te baseren. Het probleem van veel van deze lijsten is dat ze relatief zijn. Bedrijven worden afgezet tegen elkaar. Als je het beter doet dan de andere, dan eindig je als eerste. Maar dat wil niets zeggen of wat je als onderneming doet ook echt genoeg is om de opwarming van het klimaat te stoppen.

Met een nieuw onderzoek heeft de ngo Climate Counts beoogd dat juist wél te doen. Het onderzoek dat vorige week werd gepubliceerd analyseert de uitstoot van broeikasgassen van 100 grote bedrijven en de doelen die zij hebben gesteld om de uitstoot terug te dringen. Middels een wetenschappelijke methode heeft Climate Counts becijferd of deze doelen ook genoeg zijn om de opwarming van de aarde tot twee graden Celsius te beperken – de politiek geaccepteerde limiet.

De bedrijven werden gekozen aan de hand van vrijwillig ingestuurde data of informatie afkomstig van organisaties als het Climate Disclosure Project (CDP) en de verificatieorganisatie Climate Registry.

Resultaten

Het goede nieuws is dat 49 van de 100 onderzochte bedrijven ’genoeg’ doen. Hun duurzaamheidsinspanningen liggen in lijn met het twee graden-doel. De podiumplaatsen zijn voor softwarebedrijf Autodesk, Unilever en de farmaceut Eli Lilly. Opvallend is dat 25 bedrijven hun omzet - in een periode van 8 jaar - zagen groeien terwijl hun CO2-uitstoot niet toenam. Oftewel, zoals een studie van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) eerder ook al concludeerde: economische groei wordt steeds vaker losgekoppeld van een hogere uitstoot van broeikasgassen.

Het slechte nieuws is dat de weegschaal uit balans is: 51 van de 100 bedrijven slagen niet voor de duurzaamheidstest van Climate Counts. Zij reduceren hun uitstoot te traag om de twee graden drempel te ontwijken. Onderaan de lijst staan grote bedrijven als H&M (plaats 72), Nestlé (77), Procter & Gamble (90) en UPS (98). Deze bedrijven laten zich graag voorstaan op hun duurzaamheidsbeleid. Onderaan het bericht is de lijst opgenomen.

Opmerkelijk

Nogal opmerkelijk is het verschil tussen de lijsten van Climate Counts en dat van de gerenommeerde Dow Jones Sustainability Index (DJSI). Waar Nestlé dit jaar Unilever voorbij liep in de lijst van Dow Jones zijn de rollen nu omgekeerd. Met zijn tweede plaats scoort Unilever significant beter dan concurrent Nestlé. Een belangrijk nadeel van de DJSI is dat deze vertrouwt op zelfrapportage van de bedrijven en niet de onafhankelijke methode volgt van Climate Counts.

Softwareontwikkelaar Autodesk eindigde niet geheel verassend als eerste. Het bedrijf ontwikkelde een methodologie voor het bedrijfsleven waarmee zij uitstootdoelen kunnen vaststellen. Deze methode genaamd C-FACT (Corporate Finance Approach to Climate-Stabilizing Targets) is volgens Autodesk een ‘bedrijfsvriendelijke, wetenschappelijk gedreven en transparante benadering’ om broeikasgasreductiedoelen te stellen.

Startpunt bij de ontwikkeling van C-FACT is de wetenschappelijke overeenstemming over de oproep van het IPCC: ‘Geïndustrialiseerde landen moeten volgens het IPCC een absolute reductie van 85 procent behalen in 2050 om een temperatuurstijging van twee graden Celsius te voorkomen.’

Nog een beoordeling?

Of de nieuwe wetenschappelijke beoordeling aanslaat en zich zal verspreiden is nog de vraag. Voor nu is het genoeg als bedrijven erkennen dat klimaatwetenschap onderdeel wordt van hun processen om klimaatdoelen te stellen.

Of die realisatie op tijd doordringt is te bezien. Een studie uit 2009 van het Climate Disclosure Project concludeerde dat met de huidige klimaatdoelstellingen, 100 van ’s werelds grootste bedrijven het IPCC doel van 85 procent reductie pas in 2089 behalen. Dit is 39 jaar te laat. PwC stelde onlangs vast dat met het huidige tempo van CO2-reductie het doel pas in 2084 wordt behaald. “De consequenties voor het klimaat zouden dramatisch zijn” stelde het CDP destijds. De studie en de ranglijst van Climate Counts geven dan ook een verfrissende blik op toekomstige uitdaging.

Mike Bellamente, uitvoerend bestuurder van Climate Counts zegt: “Het doel van de studie is om de kennis en wetenschap van het klimaat toe te passen op de zakelijke uitstoot van broeikasgassen, om zo een informatief pad vooruit te bewandelen”

[caption id="attachment_60063" align="aligncenter" width="575"] De duurzaamheidsranglijst van Climate Counts. Een lage score is goed.[/caption]

Bron: Greenbiz | Foto: Cubemate via Flickr

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Elke dag selecteert de redactie van DuurzaamBedrijfsleven.nl het belangrijkste duurzame nieuws voor het bedrijfsleven. We schrijven korte, puntige artikelen over de nieuwste mogelijkheden in duurzaam ondernemen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail