CO2-uitstoot retail-sector verschuift naar bedrijfsleven

CO2-uitstoot retail-sector verschuift naar bedrijfsleven

07-01-2014 12:09 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Doordat consumenten steeds meer online winkelen verschuift de CO2-rekening naar het bedrijfsleven. De milieu-impact wordt daarmee beter beheersbaar.

Tot die conclusie komt de expertgroep Ecologie in een vandaag verschenen onderzoeksrapport. De conclusie biedt volgens Ecologie kansen om de milieu-impact van online winkelen te verminderen.

De expertgroep Ecologie maakt onderdeel uit van het onderzoeksprogramma Shopping2020. Aan dit programma nemen zestien brancheorganisaties deel. Shopping2020 heeft als doel een toekomstbeeld te creëren van hoe de consument in 2020 shopt.

PwC, als voorzitter van de expertgroep, onderzocht de milieu-impact van online winkelen en de wijze waarop die kan worden verminderd.

CO2-uitstoot

Online winkelen neemt een enorme vlucht. In 2012 kocht de Nederlandse consument voor €  11 mrd online en in 2020 zal dit groeien naar circa € 30 mrd. Gemak van het thuisbezorgen is voor de consument een van de belangrijkste drijfveren om hun spullen online aan te schaffen.

De milieu-impact van het thuisbezorgen wordt vooral veroorzaakt door de CO2-uitstoot van pakketvervoerders en de extra verpakkingen. Hans Schoolderman, partner bij PwC en voorzitter van de expertgroep Ecologie, licht toe: “In de traditionele keten wordt de ecologische voetafdruk niet alleen door winkels gecreëerd, maar ook door de consument. Door het thuis afleveren verandert de keten. Hierdoor verschuift de bijdrage aan de totale ecologische voetafdruk van de consument naar het bedrijfsleven.”

Deze verschuiving biedt volgens de expertgroep veel kansen voor verlaging van de CO2-uitstoot. In plaats dat het gedrag van veel verschillende consumenten moet worden aangepast, ligt het zwaartepunt van de keten bij een beperkt aantal logistieke leveranciers. De milieu-impact wordt daarom beter inzichtelijk, meetbaar en te beheersen.

Probleem

Het ‘vergroenen’ van online winkelen is ook een bedrijfseconomische noodzaak, zo stelt de expertgroep. Efficiëntie wordt onder andere gedreven door toenemende kosten van brandstof, toenemende volumes van vervoerde pakketten en routes naar moeilijk bereikbare stedelijke gebieden.

Een stijgend probleem is het grote aantal retourzendingen. Zo bestellen klanten online meerdere maten van eenzelfde kledingstuk en sturen ze de niet gebruikte modellen – veelal – kosteloos retour. Er liggen kansen voor de retailers en logistieke dienstverleners bij het reduceren van het aantal retouren. Zo kan het bezorgproces verbeterd worden door meer gebruik te maken van centrale ophaalpunten.

Ook het verhogen van het ecologische bewustzijn van de consument en het standaardiseren van verpakkingsmateriaal kunnen daaraan bijdragen. Bovendien kunnen aanbieders van logistieke diensten door samenwerking de keten optimaliseren en de ecologische voetafdruk reduceren. Bijvoorbeeld door het lokaal bundelen van afleveringen, met name in dunner bevolkte gebieden en op moeilijk bereikbare locaties zoals drukke straten.

Ecologisch bewustzijn

Uit eerder onderzoek van GfK en PwC blijkt dat de consument zich niet aantoonbaar bewust is van de ecologische voetafdruk van (online) winkelen. Hier kan verandering in komen door de impact op het milieu door te berekenen in de prijs. Een andere mogelijkheid is de consument te betrekken bij het bezorgproces, bijvoorbeeld door het bieden van alternatieve (groene) bezorgmogelijkheden. Hierdoor zullen online aanbieders van producten hun diensten steeds meer afstemmen op de wensen van de consument.

Bron: Duurzaam Ondernemen

Foto: RickChung.com via Flickr

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Elke dag selecteert de redactie van DuurzaamBedrijfsleven.nl het belangrijkste duurzame nieuws voor het bedrijfsleven. We schrijven korte, puntige artikelen over de nieuwste mogelijkheden in duurzaam ondernemen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail