Mode ontmoet duurzaamheid op de Amsterdam Fashion Week

Mode ontmoet duurzaamheid op de Amsterdam Fashion Week

29-01-2014 16:50 | Door: Paula Boudestein

EcoProFabrics is een duurzame kledinglijn voor werkkleding die werd getoond op de Amsterdam Fashion Week.

Tijdens de Amsterdam Fashion Week 2014 vond de kick-off plaats van het EcoProFabrics-project in het Scheepvaartmusem. Het project is één van de eerste initiatieven op het gebied van duurzaamheid in de textielindustrie.

 

Samenwerkingsverband

 

Het EcoProFabrics-project wordt aangestuurd door zes Europese bedrijven die zich bezighouden met duurzame innovatie. Een samenwerkingsverband tussen Royal HaskoningDHV, Dutch aWEARness, Backhausen, Bukk Fashion Support, EcoChain Technologies en Van Schoot Pompcentrum resulteerde in collecties van duurzame werkkleding.

Het project wordt financieel ondersteund door het Eco-Innovation Initiative-programma van de Europese Unie. Het materiaal van de werkkleding is een unieke 100 procent recyclebare vezel op polyesterbasis. De vezel, genaamd Returnity, is zeer slijtvast en is het resultaat van een duurzame ontwikkeling. De productie van Returnity brengt in tegenstelling tot katoen 73 procent minder CO2-uitstoot met zich mee en 95 procent minder watergebruik.

De kleding wordt via een lease-systeem verhuurd aan bedrijven en wordt na maximaal gebruik weer geretourneerd om het materiaal te recyclen. Zo vindt er een proces plaats naar het cradle-to-cradle-model van Michael Braungart en William McDonough, een bouwsteen van de circulaire economie.

 

Textielindustrie

 

De kledingindustrie is regelmatig in het nieuws door de grote vervuiling die activistische bewegingen aan het licht brengen. Het is één van de meest vervuilende industrieën doordat er veel gebruik wordt gemaakt van schadelijke gifstoffen. Onlangs werd door Greenpeace een onderzoek uitgevoerd naar kinderkleding waaruit bleek dat de gebruikte stoffen invloed kunnen hebben op de gezondheid van het kind.

Ook zou er te weinig aandacht geschonken worden aan de arbeidsomstandigheden en de vervuiling van de leefomgeving in de ontwikkelingslanden waar de fabrieken gevestigd zijn. Minister Ploumen maakt zich hard voor deze zaak door Nederlandse kledingbedrijven op de vingers te tikken.

 

AFW

 

Tijdens het groene evenement op de Amsterdam Fashion Week bespraken Europese en landelijke politici de duurzame mogelijkheden samen met ontwerpers. Het Eco-Innovation Initiative van de EU stimuleert kledingbedrijven te verduurzamen met financiële steun om zo ook aan de eigen Europese klimaatdoelstellingen te voldoen.

Het EcoProFabrics-project toont aan dat het mogelijk is om duurzaamheid toe te passen in de kledingindustrie zonder dat er extra lasten ontstaan. “EcoProFabrics laat zien dat we het traditionele lineaire model van de textielindustrie, waarbij werkkleding na gebruik wordt afgedankt, kunnen vervangen door een circulair-economisch model. Hierbij wordt gebruikte textiel vermalen tot losse vezels, die vervolgens weer in hoogwaardige textiel worden omgezet. Dat gebeurt zonder verlies aan vezels en met volledig behoud van kwaliteit”, aldus Rien Otto, oprichter van Dutch aWEARness.

Het project heeft de eerste bestellingen al binnen voor negen grote en internationale klanten. In de komende drie jaar wordt er verwacht dat er meer dan 30.000 stuks aan kleding wordt afgenomen in Europa. Een soortgelijk initiatief is Mud Jeans, een kledingbedrijf dat sinds 2008 al bezig is met het verhuren van duurzame kleding. De duurzame kledingmarkt is een markt met vele mogelijkheden. Volgens een rapport van ETSA (European Textile Service Association) kan de markt in 2015 al een omzet van € 15 mrd genereren binnen Europa.

 

Sustainable Fashion Guide

 

ABN AMRO en Schuttelaar&Partners initieerden een project om kledingbedrijven te begeleiden met verduurzaming middels het produceren van de Sustainable Fashion Guide. De Sustainable Fashion Guide is een boekje ter ondersteuning van het opstellen van een duurzaamheidstrategie.

Het eerste exemplaar werd door Andius Teijgeler, Hoofd Communications & Sustainability ABN AMRO, maandag uitgereikt aan Rob Zomer, Algemeen Directeur FashionWeek Nederland. De gids is gratis beschikbaar voor klanten van ABN AMRO en Schuttelaar & Partners.

Voor meer informatie over EcoProFabrics, klik hier.

 

 Foto: José Goulão via creativecommons

Word nu Free Member en download GRATIS alle infographics met de belangrijkste ontwikkelingen.

Door: Paula Boudestein



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail