‘Laat klant betalen voor plastic tas’

‘Laat klant betalen voor plastic tas’

05-02-2014 10:58 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

 

De hoeveelheid plastic tasjes die winkels uitdelen kan flink worden teruggebracht door een prijskaartje aan de tasjes te hangen.

Dit blijkt uit een experiment van de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) en het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KDV).

Uit de proef blijkt dat een prijskaartje als stimulans werkt voor de klant om het tasje te laten liggen. Ook zou het informeren over de voordelen van hergebruik van de tasjes een positief effect hebben.

“Als klanten hun eigen tas meenemen wanneer ze boodschappen doen of gaan winkelen kan het gemiddelde aantal uitgegeven gratis plastic tasjes per aankoop met 48 tot zelfs 77 procent omlaag”, aldus een woordvoerder van de RND.

 

Winkelketens

 

Het experiment van de RND en KDV werd uitgevoerd onder de naam ‘Mag het een tasje minder zijn?’. De proef vond plaats in Zoetermeer, Tilburg en Deventer in de winkelketens Blokker, HEMA en Kruidvat.

Wilma Mansveld, staatssecretaris van Milieu, reageerde enthousiast op de resultaten van de proef. Mansveld neemt de positieve prikkels om de plastic tasjes uit te bannen mee om met meerdere partijen in overleg te gaan.

 

Supermarkten

 

In de supermarktenbranche werd twee jaar geleden al een stop gezet op het gratis verstrekken van de ‘hemdtasjes’, de doorzichtige plastic tasjes. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) had berekend dat de jaarlijkse besparing van 500 duizend kilo aan ‘hemdtasjes’ een energiebesparing oplevert van 3.500 huishoudens.

Nederland loopt achter op het gebied van wetgeving omtrent de plastic tasjes. In de landen China, Zuid-Afrika, India, Australië, Bangladesh en Kenia zijn de tasjes bij wet verboden. Door de maatregelen besparen de landen tevens veel aardolie.

Bron: nuzakelijk | Foto: Zainub via creativecommons

 

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Elke dag selecteert de redactie van DuurzaamBedrijfsleven.nl het belangrijkste duurzame nieuws voor het bedrijfsleven. We schrijven korte, puntige artikelen over de nieuwste mogelijkheden in duurzaam ondernemen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail