15-03-2017 12:04 | Door: Chris Thijssen

Comeos, de Belgische federatie van de handel en diensten, werkt samen met Engie en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om de CO2-uitstoot van de retailsector te verlagen. Doel is een reductie van 120.000 ton.

Dat meldt Comeos in een persbericht.

Zonne-energie

Om de CO2-reductie te bereiken, gaan de organisaties zonne-energie en oplossingen voor energie-efficiëntie promoten bij retailbedrijven die bij de federatie zijn aangesloten. Voorbeelden hiervan zijn Carrefour, Decathlon, Gamma en Blokker. Volgens Comeos hebben de aangesloten bedrijven, met in totaal meer dan 2.800 winkels in België, een dakoppervlak van 350 hectare.

Daarmee heeft de sector in België volgens de federatie een potentieel van 300 tot 350 megawatt aan geïnstalleerd vermogen. Dat komt neer op een CO2-reductie van ongeveer 120.000 ton CO2, meldt Comeos.

Energietransitie

“De groep Engie is bezig met een diepgaande transformatie en heeft de ambitie om de toonaangevende speler te zijn inzake de energietransitie. Het partnerschap met Comeos is hiervan een nieuw voorbeeld”, zegt Philippe Van Troeye, CEO van Engie Benelux, in het persbericht. “Engie wil zijn rol als leider van energie en diensten in België volledig opnemen en wil de ondernemingen in de sector laten genieten van de expertise van zijn 17.000 medewerkers.”

Lees ook:

Bron: Comeos | Foto: Gabriel Petrescu / Shutterstock.com