13-07-2017 20:00 | Door: Chris Thijssen

Een dierenwelzijnsbeleid, meer duurzaam gecertificeerde producten in de schappen en nieuwe winkels met het hoogst haalbare energielabel. Supermarktketen Aldi zette in 2016 grote stappen op het gebied van duurzaamheid.

Dat blijkt uit de Voortgangsrapportage van Aldi Nord over 2016, die vrijdag is gepubliceerd. Met deze rapportage informeert de discounter zijn stakeholders over de belangrijkste stappen op het gebied van duurzaamheid.

“2016 was wat betreft duurzaamheidsprestaties een succesvol jaar”, aldus Nadie Winde, manager Corporate Responsibility bij Aldi in Nederland. “We hebben grote stappen gezet om onze doelstellingen te realiseren.” Een belangrijke mijlpaal was de publicatie van Aldi’s eerste maatschappelijk jaarverslag, waarbij de nadruk lag op transparantie. Het verslag ontving kort daarna de CR Reporting Award van de organisatie Corporate Register.

aldi duurzaam

Dierenwelzijn

De retailer boekte grote vooruitgang op het gebied van duurzame inkoop. Een hoogtepunt is volgens Winde het dierenwelzijnsbeleid, dat de retailer in samenwerking met onder meer de Dierenbescherming heeft opgesteld. Winde: “Het mooie van dit beleid is dat we op een constructieve manier de dialoog zijn aangegaan met voor ons belangrijke partijen als de Dierenbescherming en Wakker Dier. Samen hebben we daardoor enorme slagen kunnen maken.”

De eerste resultaten van de samenwerking en het nieuwe beleid zijn inmiddels in de winkels van de discounter terug te zien. Zo is het Beter Leven-keurmerk op verschillende producten, waaronder vers varkensvlees en verse kip, geïntroduceerd. Doel is om de hoeveelheid producten met het Beter Leven-keurmerk de komende tijd verder te verhogen.

Femke-Fleur Lamkamp, algemeen directeur van de Dierenbescherming, complimenteert de supermarktketen met de stappen die Aldi heeft gezet bij het toenemende aanbod van diervriendelijker producten met het Beter Leven-keurmerk. “Zo is in relatief korte tijd alle varkensvlees voorzien van het Beter leven-keurmerk met één ster en zijn er steeds meer vleeswaren en maaltijdsalades met diervriendelijker vlees.”

Duurzame palmolie en cacao

Wat betreft het gebruik van duurzame palmolie, zowel voor voeding als cosmetica, maakte Aldi in 2016 een grote sprong: van 71,4 procent in 2015 naar 88,3 procent gecertificeerde palmolie een jaar later. Eind 2018 moet 100 procent van de palmolie duurzaam zijn.

Ook het aandeel gecertificeerde cacao nam in 2016 toe. Zo is 84,2 procent van de cacao houdende producten voorzien van het Fairtrade-, UTZ- of Rainforest Alliance-keurmerk. Aldi stelt zichzelf als doel om in 2017 het volledige assortiment van eigenmerk-producten met cacao om te zetten naar gecertificeerde cacao.

Fairtrade en biologisch

“De afgelopen jaren heeft Aldi een mooi assortiment Fairtrade-producten opgebouwd onder het eigen merk Fair”, aldus Winde. Ook dit jaar wil de supermarktketen stappen zetten om het aandeel Fairtrade-producten in productcategorieën als koffie, thee en groente en fruit verder te verhogen.

“Met veel plezier werken wij samen met Aldi aan de uitbreiding van haar Fairtrade assortiment”, zegt Peter d’Angremond, directeur van Fairtrade Max Havelaar, over de samenwerking.

“Zo zijn recent twee Fairtrade gecertificeerde vruchtensappen geïntroduceerd. Daarnaast participeert Aldi actief in de twee landelijke Fairtrade Weken. Al deze activiteiten zorgen ervoor dat steeds meer Aldi-klanten in aanraking komen met Fairtrade producten, zoals koffie, bananen, chocolade, noten en wijn. Door de toegenomen verkoop van Fairtrade producten bij Aldi kunnen meer boerenorganisaties in ontwikkelingslanden, via de Fairtrade minimumprijs en premie, zelf werken aan betere arbeids- en leefomstandigheden.”

Het assortiment biologisch is in 2016 bijna verdubbeld. In 2017 zal het aanbod biologische producten verder uitgebreid worden. Winde: “We zien een groot potentieel voor de productcategorieën vlees, zuivel en AGF. We merken dat dit ook steeds belangrijker wordt voor de consument. We bekijken de komende tijd hoe we hen hierin beter kunnen bedienen.”

Verdere verduurzaming assortiment

Aldi’s assortiment bestaat voor circa 90 procent uit eigenmerk-producten, die de supermarktketen in samenwerking met leveranciers ontwikkelt. Om zijn inkoop verder te verduurzamen, lanceert Aldi het komende jaar nieuw inkoopbeleid voor de categorieën hout, papier en karton, katoen, soja, vis en thee. Het dierenwelzijnsbeleid wordt bovendien geactualiseerd.

Een project voor de verduurzaming van AGF wordt het komende jaar voortgezet. Hierin onderzoekt Aldi in samenwerking met leveranciers en telers hoe pesticiden verder kunnen worden teruggedrongen.

Daarnaast wil de retailer nog dit jaar de Aldi Transparency Code introduceren op verse vleesproducten. Via een QR-code op het etiket van deze producten kan de consument informatie verkrijgen over de productie, herkomst en verwerking van het vlees.

Klimaat en milieu

Naast de verduurzaming van het assortiment zijn de optimalisatie van energieverbruik, logistieke processen, verpakkingen en afvalmanagement belangrijke aandachtspunten voor Aldi. De nieuwste ontwikkelingen op dit gebied vertalen zich onder andere in de bouw van nieuwe winkels, voorzien van het hoogst haalbare energielabel A++++. De nieuwe winkels in Drachten en Weert zijn hiervan recente voorbeelden. Winde: “In 2017 zullen we een concept ontwikkelen waarmee we de uitstoot van broeikasgassen kunnen analyseren en terugdringen.”

Voedselverspilling voorkomen

Ook zet Aldi in op de verhoging van zijn maatschappelijke betrokkenheid. Een voorbeeld daarvan is de samenwerking met de Voedselbank, waaraan de supermarktketen sinds 2016 levensmiddelen doneert. Inmiddels nemen driehonderd Aldi-winkels in Nederland deel aan het programma. “Doel is dat eind 2017 al onze winkels samenwerken met de lokale Voedselbanken”, zegt Winde. “Het is een goed voorbeeld van een landelijke aanpak, die we lokaal tastbaar maken, zowel voor medewerkers als voor onze klanten.”

“De voedselbanken ontvangen prachtige producten, waaronder veel diepgevroren vlees. Dit heeft enorm veel waarde toegevoegd aan de pakketten die de voedselbanken uitreiken aan hun klanten”, aldus Willem van Prooijen, bestuurslid voedselverwerving Voedselbanken Nederland.

De samenwerking met de Voedselbank is volgens de CR-manager een goede manier om voedselverspilling tegen te gaan. Het is echter niet de oplossing van het probleem: “Om voedselverspilling bij de bron aan te pakken en in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen, werken we samen met Wageningen University & Research. We inventariseren hoe en waar voedselverspilling in onze keten plaatsvindt. Met de focus op vers – waar de meeste derving plaatsvindt – wordt de gehele supply chain onder de loep genomen.”

Intrinsieke motivatie

Dat Aldi vooruitgang heeft geboekt, en mooie plannen op stapel heeft liggen, moge duidelijk zijn. Toch liggen er volgens Winde nog uitdagingen: “We hebben mooie stappen gezet, maar we zijn er nog niet. Naast dat we blijven verduurzamen, willen we onze klanten ook in toenemende mate laten zien dat we maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk vinden en wat we op dit gebied presteren. Duurzaamheid is onderdeel van ons DNA.”

De gehele Voortgangsrapportage van Aldi Nord is hier te lezen. 

aldi duurzaam

Foto's: Aldi