14-07-2017 14:42 | Door: Chris Thijssen

De Mercedes-Benz FashionWeek in Amsterdam is in volle gang. Verschillende ontwerpers tonen er hun collecties, waaronder een aantal duurzame.

In een industrie die kampt met uitdagingen op het gebied van watergebruik, grondstoffen, afval en arbeidsomstandigheden, lijkt duurzaamheid in veel gevallen nog ver weg. Enkele modeontwerpers zetten met hun duurzame collecties echter de standaard.

DuurzaamBedrijfsleven zet de opvallendste op een rij:

Zero waste bij Ajbilou | Rosdorff

Yasmina Ajbilou en Lynn Kate Rosdorff werken sinds 2016 samen. Een van de basisprincipes van het label is volgens Mercedes-Benz Fashion Week de focus op zero waste fashion.

Zo toonde het duo begin dit jaar al een complete zero waste-collectie, waarbij ‘letterlijk alles wat er in de prullenbak te vinden is’, werd gebruikt. Over deze werkwijze zei Rosdorff eerder: Het is ook niet dat we per se met een vinger willen wijzen van ‘zo moet het’, maar meer van ‘zo kan het’.”

fashion week duurzaam

Hacked: antwoord op fast fashion

Met Hacked, geven designers Alexander van Slobben en Francisco van Benthum een antwoord op fast fashion . Daartoe verwerken zij overblijfselen uit de fast fashion-industrie tot nieuwe kledingstukken. 

Aan de ene kant leveren de ontwerpers op deze wijze kritiek op effecten van de hedendaagse mode-industrie. Aan de andere kant is het project volgens Mercedes-Benz Fashion Week een verkenning van mogelijke nieuwe rollen voor de ontwerper in het ontwerp- en productieproces van kleding.

Amsterdam maakt wat van afval

Amsterdam wil de stad schoonhouden, en de inwoners bewust maken van het belang daarvan. In het kader van ‘Amsterdam maakt er wat van’ is tijdens de vrijmarkten van Koningsdag onverkochte, gebruikte kleding ingezameld.

Zes afgestudeerde designers van het Rietveld en Amfi zijn uitgekozen om van dit ‘afval’ drie sets te maken voor de fashion week. Daarbij zijn ze gecoacht door Hans Ubbink, Niels Klavers (Rietveld) en Peter Leferink (Amfi). De geselecteerde ontwerpers hebben de gebruikte kleding vertaald naar zes uiteenlopende circulaire collecties.

Duurzame expo’s

Een terugkerend platform op Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam is Future Generation, waarbij visionaire ontwerpers op het gebied van innovatie een podium krijgen. Duurzaamheid staat hierbij centraal. Tijdens deze editie van de fashion week tonen verschillende ontwerpers hun ideeën.

Een voorbeeld van zo’n visionaire designer is Karlijne Opmeer, die innovatief onderzoek uitvoerde naar gegroeide pigmenten, die mogelijk een duurzaam alternatief vormen voor conventionele textielverf, die in veel gevallen leidt tot vervuiling. Ook Labfresh hoort in het rijtje thuis; het label wil pionier zijn in premium tech-infused basics, die langer meegaan. 

Bron: Mercedes-Benz FashionWeek | Header-foto: katatonia82 / Shutterstock.com In tekst-foto: Team Peter Stigter