04-05-2014 07:00 | Door: Willemien Groot

Outdoor-kledingbedrijf Patagonia investeert in het Nederlands-Amerikaanse bedrijf CO2Nexus, een start-up die kleding reinigt zonder chemicaliën, maar met behulp van vloeibare CO2. Het proces verbruikt ook nog eens minder energie en zorgt voor minder afval.

Patagonia noemt geen bedragen, maar het zou gaan om een significante investering in CO2Nexus. Het bedrijf werd vijf jaar geleden opgericht door de Nederlander Geert Woerlee samen met de Amerikaan Richard Kinsman. CO2Nexus is een joint venture van investeerders en FeyeCon, een cleantech-bedrijf uit Weesp dat duurzame technologieën rondom CO2 ontwikkelt.

FeyeCon is ook de uitvinder van de revolutionaire technologie om textiel te verven met CO2 in plaats van water. Die vinding werd al overgenomen door Nike en IKEA.

De investering komt uit het vorig jaar door Patagonia opgerichte fonds 20 Million & Change. In het fonds zit $20 mln die is bedoeld ter ondersteuning van start-ups die zich bezighouden met duurzaamheid op het gebied van kleding, voedsel, water, energie en afval. Kledingbedrijf Patagonia is al meer dan dertig jaar actief op het gebied van duurzaam ondernemen.

Geen chemicaliën

Het proces dat FeyeCon ontwikkelde en dat nu door CO2Nexus op de markt wordt gebracht, is nog redelijk nieuw en volop in ontwikkeling. Traditionele kledingreiniging is energie- en waterintensief. Daarnaast wordt voor het stomen van kleding het toxische middel perchloorethyleen gebruikt.

Door het innovatieve proces duurt kledingreiniging niet langer dan 20 tot 30 minuten. Er komen geen schadelijke chemicaliën, water en geen droger aan te pas.

Kleding en textiel gaan ook langer mee, zeggen de ontwikkelaars. Voor outdoor jacks van Patagonia blijkt de kwaliteit van donzen voeringen gelijk. En na een wasbeurt is het niet nodig een jack of broek opnieuw te voorzien van een waterafstotende laag. Wassen met vloeibare CO2 leidt daarnaast minder tot vorm- en kleurverlies.

Uitbreidingsmogelijkheden

FeyeCon ziet middels zijn joint venture CO2Nexus grote mogelijkheden in de VS. “De Amerikaanse markt biedt mogelijkheden voor de reiniging, desinfectie en coating van kleding en textiel met vloeibare CO2”, zegt Melanie Wijnands van FeyeCon. “In veel staten komt wetgeving op gang die chemische reiniging aan banden legt of zelfs verbiedt.”

De duurzame technologieën van het bedrijf uit Weesp bleken een goede match met Patagonia. “Onze filosofieën sluiten aan”, zegt Wijnands. “We zijn beiden vernieuwers.”

CO2Nexus werkt vooralsnog met industrieel textiel en zoekt mogelijkheden voor de consumentenmarkt. Het wil de investering van Patagonia daarvoor inzetten. Ook de ontwikkeling van nieuwe applicaties staat op de wensenlijst, zegt CEO Richard Kinsman. “We hebben elkaar gevonden door veel te praten en we passen perfect bij elkaar”, zegt hij naar aanleiding van de samenwerking met het outdoormerk. “Soort zoekt soort.”

1 procent

Patagonia doneert elk jaar 1 procent van de omzet aan lokale milieuorganisaties. "Wij willen het bedrijfsleven gebruiken om mensen te inspireren en oplossingen te zoeken voor de milieucrisis”, zei Patagonia-oprichter en CEO Yvon Chouinard bij de oprichting van het fonds 20 Million & Change. “De komende honderd jaar zullen we met de natuur moeten werken in plaats die te vernietigen.”

Patagonia is ook initiatiefnemer van de Sustainable Apparel Coalition, een samenwerkingsverband van kledingfabrikanten die samen eenderde van de wereldwijde productie aan schoenen en kledingproductie voor hun rekening nemen.

Foto: CO2Nexus, Jim Johnson, met toestemming gebruikt