06-06-2014 12:43 | Door: Mark Beumer

Vier succesvolle, duurzame ondernemingen illustreren hoe traditionele bedrijven het contact met de klant verloren – en hoe belangrijk het is om dit te herstellen.

“Bijna alles wat we doen is nieuw. We zijn er trots op dat we disruptive zijn.” Weinig bedrijven treden zo overtuigd buiten de gebaande paden als Tesla Motors, bedoelt Alex Frank, Customer Experience Manager bij de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s.

Maar welk zijpad Tesla ook bewandelt, de klant staat centraal. Zo werkt Tesla niet meer met dealers, maar verkoopt zijn auto’s direct aan klanten. Cut out the middle man. “We zijn heel beschermend met onze modellen en ons merk,” aldus Frank. “We hebben direct contact met onze klanten. Eigenaren van onze auto’s voelen zich daarom echt verbonden met Tesla. Ze begrijpen wat we doen en waarom we het doen.”

Waarde toevoegen

Het belang van waarde toevoegen voor de klant wordt geïllustreerd door vier succesvolle, duurzame ondernemingen. Deze vier bedrijven waren woensdag te gast bij Sustainability 24, een webcast waarmee adviesbureau Accenture poogt het debat rondom duurzaamheid verder te brengen.

Het doel van Sungevity is om een "insane customer experience" te bieden.

Zo is het doel van Roebyem Anders van Sungevity om een “insane customer experience” te bieden. Sungevity installeert zonnepanelen bij consumenten. “De ervaring moet zóveel indruk maken,” aldus Anders, “dat je het als klant wilt delen.” Het gevolg is dat sommige klanten van Sungevity 30 tot 40 andere klanten hebben aangedragen. Goed omgaan met je klanten levert omzet op.

Kort Amerikaans

Sungevity heette tot een recente overname nog gewoon Zonline, een jong bedrijf uit IJburg. Sungevity stamt uit Californië. Tesla, geboren in Silicon Valley, komt ook uit de VS. Is die enorme focus op de klant niet gewoon heel erg Amerikaans? Of is dat de nieuwe manier van zakendoen?

Daan Weddepohl van Peerby beaamt echter het belang van de klant. Met zijn – volledig Nederlandse – bedrijf Peerby heeft hij een platform gecreëerd waar mensen spullen van elkaar kunnen lenen. Handig, als je even een boormachine of Polaroid-camera nodig hebt, maar er niet meteen één wil kopen. In duurzaamheidstermen betekent het vooral efficiënter omgaan met grondstoffen en energie.

Over zes jaar heet de deeleconomie gewoon de economie.

Peerby zet de klant ook centraal. “We proberen in alles uit te vinden wat het natuurlijke gedrag van de klant is.” Resultaat? In Amsterdam claimt Weddepohl een aanzienlijk succes: als gebruikers een item willen lenen komt in 85 procent van de gevallen een reactie. Weddepohl ziet dat deze deeleconomie binnen afzienbare tijd gewoon de economie heet. Wat is binnenkort? Over drie jaar? “Eerder over zes jaar,” lacht hij.

Veilig delen

Uiteindelijk leveren duurzame producten en diensten de waarde op die ze creëren. Boudewijn Mos levert met EcoChain, ook weer van Nederlandse bodem, simpel gezegd inzicht en transparantie. Bedrijven kunnen met de software van EcoChain de gehele milieu-impact van hun producten en diensten snel inzichtelijk maken.

Deze duidelijke toegevoegde waarde heeft EcoChain klanten opgeleverd als Philips. “Het is als bedrijf heel belangrijk dat je de impact van je product of dienst kan laten zien,” aldus Mos. “Als je kunt  identificeren waar de grootste impact zit, kun je processen snel optimaliseren. En transparantie is ook steeds vaker een mogelijkheid om tenders te winnen. Klanten zoals overheden vragen er bijvoorbeeld naar.”

Een verloren band

Klanten vragen steeds vaker om duurzaamheid. Maar waarom wachten? Door proactief het contact met je klanten op te bouwen is een duurzaam verdienmodel veel sneller rendabel.

Waarom stappen traditionele energiebedrijven niet massaal over op zonne-energie?

Zo begrijpt Roebyem Anders van Sungevity niet waarom traditionele energiebedrijven niet massaal overstappen op zonne-energie. “Het is een geweldige manier om weer te verbinden met  klanten. Een zonne-installatie staat op een dak voor 25 jaar. Het is een langdurige, zekere relatie .”

Ergens is het contact met de klant verloren geraakt. Duurzame bedrijven laten zien hoe belangrijk het is om die weer te herstellen.

Foto: Lucas Rodríguez via Flickr.com