Grote festivals zetten in op duurzaamheid

Grote festivals zetten in op duurzaamheid

27-06-2014 12:00 | Door: Dennis Blokzeijl

Nederlandse festivals worden steeds groter en toch duurzamer. Mysteryland, Awakenings en Jack the Green Plugin nemen de groene handschoen op en willen festivalgangers inspireren om duurzaam te feesten. 

Sinds april trekken duizenden bezoekers naar een van de vele festivals in Nederland. De muziek klinkt op de achtergrond, de drank vloeit rijkelijk en de sfeer is de gemoedelijk. De festiviteiten hebben echter ook een keerzijde: de impact op milieu en omgeving is aanzienlijk.

 

Festival-voetafdruk

 

Adviesbureau Ecofys ontwikkelde een model om de CO2-uitstoot tijdens evenementen in kaart te brengen. Het berekent de CO2-uitstoot op zeven aspecten: energiegebruik ter plekke, het reizen van bezoekers, het reizen van de organisatie en artiesten, catering, hotelgebruik, materialen en afval. Het model geeft de organisatoren handvaten om de ecologische voetafdruk van hun evenement te monitoren en te verduurzamen.

De hamvraag is hoe de milieu-impact van evenementen is te beperken. Ieder festival en iedere lokatie is anders. De organisatie zal zich daaraan moeten aanpassen. Toch kan een organisatie met relatief eenvoudige maatregelen grote stappen op het gebied van duurzaamheid zetten. Mysteryland, Awakenings en Jack the Green Plugin zijn hier voorbeelden van.

 

Mysteryland

 

In 2012 ontving Mysteryland van duurzaamheidsorganisatie Julie’s Bicycle het hoogst haalbare predicaat voor duurzaamheid in de creatieve, kunst-, muziek- en theaterindustrie. Het festival trekt elk jaar zo’n 65.000 bezoekers en is daarmee het grootste dance-evenement van Nederland. De organisatie overlegt jaarlijks  een duurzaamheidsrapport.

De drinkflesjes zijn gemaakt van recyclebaar plastic. Festivalgangers kunnen plastic bekers inruilen voor een consumptiemunt. Dit statiegeldsysteem gebruikte de organisatie al eerder op het festival Welcome to the Future. Feestgangers kunnen ook een hervulbaar waterzakje aanschaffen waarmee ze onbeperkt water kunnen halen. Door al deze maatregelen wordt de plastic afvalberg na afloop fors kleiner. En dat is hard nodig. Gemiddeld produceren de festivalgangers een kilo afval per dag.

[caption id="attachment_66143" align="alignright" width="300"] Mainstage bij Mysteryland. Bron: Patrick Savalle via Flickr[/caption]

Mysteryland heeft zo'n duizend medewerkers en vrijwilligers in dienst die allemaal moeten eten en drinken. De stroomvoorziening voor de bedrijfscatering draait op oud frituurvet. Frituurvet is een duurzaam alternatief voor biobrandstoffen die mogelijk afkomstig zijn uit het oerwoud.

Ook de catering op het veld is zo duurzaam mogelijk. Een van de ingehuurde cateraars, Friethoes, verkoopt biologische patat. Op het dak van de foodtruck staan zonnepalen voor de energievoorziening en LED-lampen vervangen regulier licht.

Waar Mysteryland duurzaamheid toespitst op catering en recycling, zijn er ook andere mogelijkheden. Technofestival Awakenings zet vooral in op vervoer en logistiek.

 

Awakenings

 

Veel festivalorganisatoren denken niet na over de CO2-uitstoot die het vervoer van al die bezoekers veroorzaakt. Of ze denken dat een organisatie daar weinig aan kan doen. Monumental Productions, de organisator van Awakenings, ziet echter kansen om het festival te verduurzamen door zich te richten op transport.

 

“Door pendelvervoer naar het festival strak te regelen, gaat inmiddels de helft van onze bezoekers op die manier naar ons festival." Natasja Veenboer

 

[caption id="attachment_66134" align="alignright" width="300"] Awakenings Festival in de Westergasfabriek in Amsterdam. Bron: Boris van Hoytema via Flickr[/caption]

“Door pendelvervoer naar het festival strak te regelen neemt inmiddels de helft van onze bezoekers de bus naar ons festival. Ik denk dat er weinig festivals zijn die hier hoger op scoren”, zegt Natasja Veenboer van Monumental Productions.

Ook is rekening gehouden met de aan- en afvoer van voedsel, drank en spullen door leveranciers. Door lokaal in te kopen en een slimme logistieke planning hoopt het festival aanzienlijk te besparen op het aantal ritten van en naar het festivalterrein.

Al het afval wordt gescheiden opgehaald en gerecycled. Ook zijn de toiletten aangesloten op een grijs waternet. Dat bespaart op kostbaar drinkwater.

Recycling en vervoer zijn belangrijke aandachtspunten waar veel winst valt te behalen. Maar het gebruik van hernieuwbare energie spreekt misschien wel het meest tot de verbeelding. Zeker als het publiek daarin een actieve rol speelt.

 

Green Plugin

 

Een interessante ontwikkeling op het gebied van duurzame festivals is Jack the Green Plugin: een modulair evenemententerrein dat gebruik maakt van duurzame energie. Dit is een initiatief van de United Music Events Foundation (UMEF). Het podium is zelfvoorzienend en draait op duurzame energiebronnen als wind, zon en menselijke spierkracht.

Al fietsend kunnen festivalgangers het podium van energie voorzien en tegelijkertijd hun mobiele telefoon opladen. Er is zelfs een interactieve dansvloer die fungeert als energiebron. Ter afwisseling kunnen bezoekers een filmpje pakken in de zonnebioscoop: een klein theater dat zijn energie haalt uit zonnepanelen.

En als herinnering aan het festival kunnen bezoekers zelf de grondstoffen aandragen voor een souvenir. Een speciale installatie, ontwikkeld door het ontwerpbureau Better Future Factory vermaalt plastic bekertjes tot materiaal voor de 3D-printer die er een mooi aandenken van maakt. Twee vliegen in een klap.

 

Mysteryland, Awakenings en Jack the Green Plugin tonen aan dat er een heel scala aan duurzame maatregelen bestaat voor festivals.

 

Festivals weten niet altijd hoe ze het aan moeten pakken, maar met een klein beetje hulp kan het heel snel gaan." Paul Schurink

 

Duurzaamheidsexpert Paul Schurink zei in het radioprogramma Eenvandaag dat veel organisatoren inmiddels de ambitie hebben om te verduurzamen, maar nog zoekende zijn. “Festivals weten niet altijd hoe ze het aan moeten pakken. Maar met een klein beetje hulp kan het heel snel gaan."

Foto: Patrick Savalle via Flickr

Word nu Free Member en ontvang de laatste duurzame ontwikkelingen gratis in je inbox. Met nu tijdelijk een GRATIS digitaal exemplaar van ons magazine.

Door: Dennis Blokzeijl

Student Geschiedenis aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, met als specialisatie media. Breed geïnteresseerd in de meest uiteenlopende thema's. Duurzaamheid is één van de belangrijkste thema's in onze hedendaagse maatschappij en zal alleen maar belangrijker worden. Het bedrijfsleven is hierbij de motor van verandering.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail