08-07-2014 15:57 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Onder meer Ben & Jerry’s en Tony Chocolonely zijn al gecertificeerd als B Corp: duurzame bedrijven die aantonen dat winst maken en een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij goed samengaan.

Wanneer spreek je van een los groepje en wanneer mag iets een beweging heten? Inmiddels voeren meer dan duizend bedrijven in ruim dertig landen het predicaat B Corp. Ben & Jerry’s, Patagonia en Etsy behoren tot de bekendste. In Nederland zijn dit onder andere chocolademaker Tony Chocolonely, investeringsmaatschappij Double Dividend en waterflessenproducent Dopper.

Beebox, een thuisbezorgservice van regionaal en biologisch voedsel, is ook recent gecertificeerd. Daarmee komt het Nederlandse totaal op acht. Nog te weinig om van een beweging te spreken, maar dat doet niet af aan de prestatie. “Deze certificering onderstreept dat beebox een bijzonder bedrijf is,” zegt directeur Walter Halberstadt. “We streven naar een eerlijke en transparante voedselketen.”

 

B Corp

 

B Corp staat voor Benefit Corporation. De achterliggende Amerikaanse organisatie certificeert sinds 2006 bedrijven die behalve winst ook nadrukkelijk duurzame en sociale doelstellingen nastreven. Om B Corp te kunnen worden moeten bedrijven een streng assessment doorlopen. In enkele staten in de VS is de B Corp een officiële rechtsvorm, net als de BV en de NV.

B Corp is dus niet zomaar een certificering. Het is geen papieren tijger die geen écht duurzaam resultaat oplevert. Daphne de Wit is projectmanager bij Dutch, het bureau dat beebox klaarstoomde voor het assessment. “Bij de B Corp certificering gaat het niet zozeer om de intentie dat je in de toekomst iets anders wilt doen. Bij B Corp gaat het erom welke positieve impact je als bedrijf daadwerkelijk realiseert.”

 

Bij de B Corp certificering gaat het niet zozeer om de intentie dat je in de toekomst iets anders wil doen. Bij B Corp gaat het erom welke positieve impact je als bedrijf daadwerkelijk realiseert. Daphne de Wit, Dutch

 

Volgens beebox-directeur Halberstadt heeft B Corp drie pijlers beloond waarbinnen beebox resultaten heeft geboekt. “In de eerste plaats is ons concept erop gericht om alleen verse ingrediënten uit Nederland bij de klant te bezorgen. Zo perken we het aantal food miles drastisch in. Bij een gemiddelde supermarkt komt 95 procent van de producten uit het buitenland, bij ons komt 100 procent uit Nederland. Zo dringen we de CO2-uitstoot van ons voedselsysteem terug.”

 

Waarde in de waardeketen

 

Beebox kiest daarnaast voor biologisch voedsel, ook al is er enige discussie rondom de duurzaamheid ervan. Halberstadt: “Als bedrijf voeren wij geen exacte wetenschap. Maar we gebruiken ons boerenverstand. Ik geloof niet dat het verpesten van voedsel met chemicaliën de goede route is.”

Bij het assessment was er ook veel aandacht voor de derde pijler: de coöperatieve bedrijfsvoering. “Burgers en boeren zijn samen met de investeerders eigenaar,” aldus Halberstadt. “Het coöperatiebestuur bestaat uit twee burgers, twee boeren en twee business partners. Die constructie zorgt ervoor dat we een sociale onderneming blijven. Dat we de opbrengst in de keten fair blijven verdelen over boeren, investeerders en consument.”

In de klassieke keten zitten boeren en consumenten niet aan tafel, voegt Halberstadt toe. Vijf inkoopcoöperaties domineren de voedselketen in Nederland. Door hun macht hoopt de winst zich daar op. De inkoopprijs voor boeren wordt geminimaliseerd, de verkoopprijs naar de consument gemaximaliseerd. “Cut out the middle man, analyseert Halberstadt. “We leveren direct van de boer naar de consument. Door het ontbreken van een tussenhandelaar krijgt de boer een betere prijs en betaalt de consument minder.”

 

Purpose and profit

 

Het bedrijfsmodel verklaart in belangrijke mate waarom beebox ook financieel een succes is. De winstgevende coöperatieve onderneming is een top 3 speler in de snelgroeiende markt voor maaltijdenboxen die aan huis worden bezorgd. Franchisenemers van het concept - gepassioneerde ondernemers die het verschil willen maken - profiteren mee.

“Bij B Corps gaat het om het verbinden van purpose en profit,” zegt De Wit. “Het moet ook een goed verdienmodel zijn. Doordat je financieel onafhankelijk bent, kun je ook je sociale en milieudoelstellingen halen.”

 

Bij B Corps gaat het om het verbinden van purpose en profit. Het moet ook een goed verdienmodel zijn. Doordat je financieel onafhankelijk bent, kun je ook je sociale en milieudoelstellingen halen. Daphne de Wit, Dutch

 

Het is niet makkelijk om B Corp te worden (‘hoogdrempelig’), maar niet per se duur. “De jaarlijkse fee is afhankelijk van de omzet die je maakt,” zegt De Wit. Daardoor is het ook mogelijk voor kleinere bedrijven en start-ups om toe te treden.

En het levert nog veel meer op. B Corps vormen in de VS al een actief netwerk waarin zij elkaar business opportunities toespelen. De Wit: “Je merkt dat bedrijven elkaar opzoeken, omdat je vanuit hetzelfde DNA opereert. Voor bedrijven kan het daarnaast een opstap zijn naar het buitenland.” Halberstadt beaamt dat: “Je spreekt elkaars taal.”

Die taal wordt ook nog eens steeds vaker gesproken door investeerders. En dus wint de beweging snel terrein.

Foto: MrTinDC via Flickr.com