31-07-2014 08:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Outdoor-kledingfabrikant The North Face gebruikt in 2016 uitsluitend polyester uit gerecyclede plastic flessen voor zijn kleding. Nu is dat minder dan 10 procent.

Dat blijkt uit het ‘Corporate Responsibility Report’, het duurzaamheidsverslag van The North Face. Het Amerikaanse kledingbedrijf wil op het gebied van duurzaamheid de concurrentie aangaan met merken als Timberland en Patagonia, meldt de website Triplepundit.

 

PET-flessen

 

The North Face wil binnen twee jaar alleen nog gerecyclede plastic flessen gebruiken voor de polyester kleding, zo'n 80 procent van de totale collectie. In 2013 was het aandeel nog slechts 7 procent.

Sindsdien maakte het bedrijf onder meer naam met de Denali-jas. Vervaardigd uit 100 procent gerecycled plastic, afkomstig van 51 PET-flessen. Het bedrijf slaat naar eigen zeggen een dubbelslag met de nieuwe aanpak: geen fossiele grondstoffen in de keten en een bijdrage aan de verkleining van de afvalberg.

 

Milieu-impact

 

The North Face werkt hard om de eigen milieu-impact te verminderen. Het LEED-gecertificeerde hoofdkantoor voorziet zichzelf van elektriciteit, en is voorzien van verdampingskoeling die vervuilende koelvloeistof onnodig maakt. Ook andere kantoren en de distributiecentra nemen energiebesparende maatregelen.

Het bedrijf slaagde er echter niet in de beoogde CO2-reductie te halen. Dat komt vooral omdat het bedrijf weinig inspraak heeft bij het beheer van de winkels. Het duurzaamheidsverslag maakt geen melding van hoeveelheden broeikasgas in de productieketen.

De komende jaren streeft het outdoor-merk naar verlenging van levensduur van zijn kleding. De klant krijgt een levenslange garantie. Dat levert per jaar 80.000 reparaties op. Kleding die niet meer te redden valt, wordt ‘gedowncycled’ of als donatie van de hand gedaan.

Bron: Triplepundit, The North Face | Foto: Gerry Thomasen