07-08-2014 07:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Een duurzaam relatiegeschenk krijgt een hoge waardering van de klant en is goed voor de status en reputatie van een bedrijf. Toch besteden bedrijven er in de praktijk weinig aandacht aan.

Dat blijkt uit onderzoek van promovenda Arianne van der Wal en Mark van Vugt, hoogleraar psychologie aan de Vrije Universiteit. Bij de keuze van een relatiegeschenk houdt de verantwoordelijke afdeling zich bezig met originaliteit, aantallen en zichtbaar gebruik door de klant. Een promotional gift moet passen bij het imago en snel en voordelig leverbaar zijn. De vraag over de duurzaamheid van het cadeau blijft vaak buiten beeld. Marketeers zijn zich niet altijd bewust van de directe positieve impact voor het bedrijf en de maatschappij, zeggen de onderzoekers.

Duurzame relatiegeschenken zijn er in soorten en maten. Handgemaakt, Fair Trade, biologisch, of van gerecyclede materialen. Volgens Van der Wal en Van Vugt is het ongeacht de prijs belangrijk om het verhaal bij het geschenk te vertellen. Anders ervaart de gebruiker het niet als 'beter'. En net als bij een niet-duurzame gift is het van belang dat die aansluit bij het bedrijf en de doelgroep.

 

Waardering

 

De ontvangers vinden duurzame relatiegeschenken significant kwalitatief beter en aantrekkelijker dan niet-duurzame cadeaus. Klanten krijgen bovendien een positiever beeld van een bedrijf naarmate het meer duurzame geschenken uitdeelt. Zij zien de onderneming als maatschappelijk betrokken, verantwoordelijk en moreel. Bij consequente toepassing ontstaat bovendien een positief effect op de algehele status en de sociale reputatie.

Bedrijven die in het onderzoek geen of minder duurzame relatiegeschenken aanboden, kregen wel waardering voor hun maatschappelijke betrokkenheid, maar geen bedrijfsbrede appreciatie. Op de perceptie van betrouwbaarheid heeft het cadeau geen invloed, duurzaam of niet.

Het relatiegeschenk is daarmee niet alleen een blijk van waardering voor zakelijke contacten of het personeel, maar heeft een direct effect op de positionering, het imago en de reputatie van een bedrijf.

Bron: Consultancy.nl | Foto: Steven Depolo, via Flickr