07-08-2014 08:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De befaamde Amerikaanse juwelier Tiffany & Co slaagde er in 2013 in om voor zijn sieraden alleen nog diamanten te gebruiken waarvan de herkomst bekend is. 

Dat blijkt uit het duurzaamheidsverslag van het juweliersbedrijf. Tiffany was een van de eerste juweliers die geen conflictdiamanten in zijn sieraden verwerkte. De juwelier koopt alleen diamanten in landen die zijn aangesloten bij het Kimberley Process Certification Scheme (KPCS), zoals dat is opgezet door de Verenigde Naties. Het bedrijf is daarnaast een van de initiatiefnemers voor de wereldwijde standaard voor duurzame diamantwinning, het Initiative for Responsible Mining Assurance (IRMA).

De grondleggers van het initiatief presenteerden vorige maand een eerste versie van het document, dat in werking treedt na beoordeling door de sector. De eerste IRMA-cerfificaten zouden eind 2015 al worden uitgereikt. In de standaard zijn eisen voor de diamantsector opgenomen op het gebied van mensenrechten, veiligheid op het werk en beperking van de milieuschade.

 

Brede aanpak

 

Landen met een diamantindustrie waarmee Tiffany & Co banden heeft, profiteren verder van investeringen in de lokale economie, trainingen voor ongeschoold personeel en het creëren van arbeidsplaatsen. Daarnaast moedigt het bedrijf overheden aan toezicht te houden op duurzame mijnbouw.

Uit het verslag blijkt verder dat het bedrijf niet alleen aandacht besteedt aan de duurzaamheid van diamanten. Kostbare metalen als platina, goud en zilver waren in 2013 voor 46 procent herleidbaar. Dat percentage moet de komende jaren verder omhoog. Het papier voor de bekende blauwe doosjes en de luxe tassen waarin de klanten het kleinood meenemen, zijn gemaakt van 100 procent gerecycled, FSC-gecertificeerd papier.

Tussen 2013 en 2020 wil Tiffany zijn CO2-uitstoot met 15 procent terugbrengen. Vooral door zijn Amerikaanse winkels te voorzien van energiebesparende LED-verlichting. In 2013 zijn al 39 winkels omgebouwd, dit jaar volgen nog eens 16 locaties.

Bron: Tiffany & Co, TriplePundit, Sustainable Brands | Foto: Tiffany & Co