Mode-industrie ontwerpt duurzaamheidsindex

Mode-industrie ontwerpt duurzaamheidsindex

01-08-2012 08:00 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Een organisatie van 163 bedrijven uit de kleding- en schoenenindustrie heeft een instrument uitgebracht om de duurzaamheid van producten te meten.

De organisatie genaamd Sustainable Apparel Coalition (SAC) heeft de nieuwe Higg Index ontworpen om kleding- en schoenenwinkels te helpen met het beoordelen van de milieuprestaties van producten die zij willen verkopen. De index richt zich op het meten van watergebruik en -kwaliteit, energie en broeikasgas, afval en chemicaliën.

De index was sinds begin 2010 onder ontwikkeling en is een jaar in de praktijk getest. Op dit moment beslaat de index 150 producten van 63 bedrijven, waaronder H&M, Esprit en Levi Strauss.

Impact op productduurzaamheid

“De Higg index is het meest grondige en complete instrument om de milieuprestaties van materiaal te meten”, zegt Jasos Kibbey, executive director van SAC. “Wij vertrouwen erop dat het in de loop der tijd een positieve impact zal hebben op productduurzaamheid.”

De grote sportmerken Nike, Adidas en PUMA maken ook deel uit van de coalitie van SAC. Zij werden vorig jaar bekritiseerd door Greenpeace omdat chemisch afval in hun productieketens op een gevaarlijke manier geloosd zou worden. Sindsdien hebben deze bedrijven een zero discharge strategie ontwikkeld.

Het is de bedoeling dat de Higg Index de komende jaren een belangrijke rol gaat spelen in de gehele productontwikkeling en productie.Karin Ekberg, milieubeleid Adidas Group
“Tijdens de testmaanden is het al gelukt om de Higg index te gebruiken als een duurzaamheidsindicatie voor de productie van veel van onze producten”, zegt Karin Ekberg, hoofd milieubeleid bij Adidas Group. “Het is de bedoeling dat de Higg Index de komende jaren een belangrijke rol gaat spelen in de gehele productontwikkeling en productie.”

Toekomstplannen

Voor 2013 staat een nieuwe versie van de index op de planning, waar ook belangrijke sociale en arbeidsgerelateerde factoren in zijn opgenomen. Ook heeft SAC erkent dat er behoefte is aan een index die meer op de consument is gericht. Er is echter nog geen tijdspad bekend voor de productie van een dergelijke index.

Vorige week bleek dat veel bedrijven last hebben van het gebrek aan een eenduidige standaard om duurzaamheid te beoordelen in hun productieketen. De mode-industrie komt nu met een concrete oplossing voor dit probleem.

Bron: Sustainable Business Foto: Louise Lynn

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Elke dag selecteert de redactie van DuurzaamBedrijfsleven.nl het belangrijkste duurzame nieuws voor het bedrijfsleven. We schrijven korte, puntige artikelen over de nieuwste mogelijkheden in duurzaam ondernemen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail