Fashion Positive stimuleert duurzame kledingproductie

Fashion Positive stimuleert duurzame kledingproductie

24-11-2014 08:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Tijdens het Innovation Celebration & Product Symposium in New York heeft het Cradle to Cradle Instituut het Fashion Positive programma gelanceerd.

Na de olie-industrie en de landbouw is de kledingindustrie de meest vervuilende ter wereld. Het Cradle to Cradle Products Innovation Institute zet zich in om dit te veranderen. Het instituut overziet het toekennen van de Cradle to Cradle Certified Product Standard. Producten krijgen een evaluatie voor vijf duurzame categorieën. Dat resulteert in een Basic, Bronze, Silver, Gold, of Platinum beoordeling. De laagste waardering vormt het eindoordeel.

 

Bibliotheek

 

De lancering van Fashion Positive kan nog een extra bijdrage leveren. Aan de hand van de Cradle to Cradle-standaard wil het programma duurzame innovaties in de kledingindustrie al tijdens het ontwerpproces stimuleren. De aandacht is vooral gericht op de kwaliteit van materialen, producten en processen. Grote namen zoals Stella McCartney, G-Star RAW, Loomstate en Bionic Yarn hebben hun medewerking toegezegd.

De partners gaan samen met het Cradle to Cradle Institute werken aan de Fashion Positive Materials Library. Dit is een inventarisatie van duurzame materialen en leveranciers. Die gegevens zijn vrij toegankelijk voor kledingproducenten. Dat vereenvoudigt de stap naar duurzame productie.

Cradle to Cradle hoopt dankzij het effect van Fashion Positive in 2016 de Cradle to Cradle Certified Gold Standard te kunnen toekennen aan de eerste ontwerpers.

Bron: Fashion Positive, Cradle to Cradle | Foto: Fashion Positive

Word nu Free Member: gratis nieuwsbrief en online toegang tot meer nieuws en achtergronden.

Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Elke dag selecteert de redactie van DuurzaamBedrijfsleven.nl het belangrijkste duurzame nieuws voor het bedrijfsleven. We schrijven korte, puntige artikelen over de nieuwste mogelijkheden in duurzaam ondernemen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail