15-12-2014 12:45 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De biologische supermarkt EkoPlaza is door Rank-A-Brand gekozen tot meest duurzame supermarktketen van 2014.

Jumbo volgt op nummer twee en heeft net als EkoPlaza het B-label. Albert Heijn heeft zijn positie als koploper niet kunnen behouden volgens de merkenvergelijkingssite. De grootgrutter volgt op nummer drie met een C-label. Onlangs bleek uit onderzoek van de Consumentenbond dat Albert Heijn het grootste aanbod duurzame producten biedt.

Rank-A-Brand richt zich echter niet alleen op het biologisch assortiment. Er wordt ook rekening gehouden met onder andere energiebesparing, gebruik van hernieuwbare energie, afvalverwerking, CO2-uitstoot en transparantie over het duurzaamheidsbeleid. "Onze ervaring is dat de mate van transparantie hand in hand gaat met de mate waarin een bedrijf ook echt aanstuurt op verantwoord ondernemen", zegt Rank-A-Brand.

Plus

Supermarkt Plus komt naar voren als nummer één op het gebied van hernieuwbare energie, door 100 procent windenergie te gebruiken. Plus biedt ook de meeste producten met een eerlijke keurmerk voor bijvoorbeeld koffie, thee en cacao. Om beter te presteren zou Plus ook aandacht moeten geven aan het gebruik van onder meer papier, palmolie en verpakkingen. Vomar is de grootste stijger in de lijst, doordat de supermarkt voor het eerst een duurzaamheidsverslag heeft gepubliceerd.

Het onderzoek van Rank-A-Brand laat volgens de site zien dat "in de retailsector nog veel te halen valt op duurzaamheidsgebied". Volgens Rank-A-Brand zijn EkoPlaza en Jumbo goed op weg.

Bron: Rank A Brand | Foto: I-5 Design & Manufacture, via Flickr