30-01-2015 11:25 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Ikea heeft in 2014 duurzame stappen gezet in de bedrijfsvoering en bij productontwikkeling. De Zweedse meubelmaker investeert, bespaart en verkoopt duurzaam. 

Dit blijkt uit het duurzaamheidsrapport dat Ikea heeft gepubliceerd over het financiële jaar 2014. Het concern haalde in 2014 meerdere malen het nieuws met inspanningen op het gebied van hernieuwbare energie. Mede dankzij een grote investering in een Amerikaans windpark kwam het totaal aantal windturbines van Ikea op 224.

Daarnaast beschikt het bedrijf over 700.000 zonnepanelen voor de winkel en kantoren. Daarvan zijn er 150.000 in 2014 geïnstalleerd. De meubelmaker streeft ernaar om in 2020 evenveel elektriciteit op te wekken als het bedrijf verbruikt.

Het energiebeleid leverde ook geld op. Dankzij energiebesparende maatregelen in winkels en magazijnen zijn de energiekosten tussen 2010 en 2014 gedaald met € 66 mln.

 

Producten

 

Driekwart van het katoen in Ikea-producten is duurzaam geproduceerd. Het productieproces verbruikt minder water en chemicaliën. Het katoen zelf is van biologische herkomst. In 2014 investeerde Ikea € 1,34 mln in de verduurzaming van de productie. Het concern ligt op schema om eind augustus dit jaar voor alle producten volledig duurzame katoen te gebruiken.

Afgelopen jaar was 41 procent van het gebruikte hout FSC-gecertificeerd of gerecycled. Ikea ligt daarmee goed op schema om het duurzame houtgebruik in 2017 tot 50 procent te verhogen. Voor de LED-doelstelling zal het bedrijf zich nog iets meer moeten inzetten. In 2014 bevatte driekwart van de verkochte lichtproducten LED-lampen. In september 2015 moet 100 procent van het licht-assortiment uit LED-producten bestaan.

Het aanbod van Ikea gaat verder dan alleen verduurzaming van de eigen artikelen. Het 'duurzaam leven thuis'-assortiment moet de klant helpen ook zelf maatregelen te nemen. De collectie omvat onder meer waterbesparende kranen, energiebesparende keukenapparatuur en afvalsorteerbakken. Die aanpak slaat aan bij de consument. De verkoop lag in 2014 vergeleken met het jaar ervoor 58 procent hoger.

Bron: Ikea | Foto: Rarye, via Flickr