30-01-2015 07:15 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Kledingfabrikant Levi Strauss is naar eigen zeggen verwikkeld in een 'race naar de top'. Het jeansmerk wil het netwerk van leveranciers structureel verduurzamen.

Vorig jaar november lanceerden Levi Strauss samen met de Wereldbank een financieringsprogramma voor duurzame toeleveranciers. In ruil voor het behalen van meetbare doelstellingen krijgen zij toegang tot goedkope leningen via de International Finance Corporation (IFC) van de Wereldbank.

De jeansfabrikant rolt het programma als eerste uit in delen van Azië. Een presentatie voor partners van Levi's in Pakistan leverde volgens de fabrikant overwegend positieve reacties op. Uit Bangladesh komen soortgelijke signalen.

In duurzaamheidsonderzoeken scoort de kledingfabrikant al heel goed. Levi's gaat ervan uit dat voor de meeste bestaande contacten niet veel verandert. Zij moeten blijven voldoen aan de huidige duurzaamheids- en CSR-beoordelingssystemen.

Maar het financieringsprogramma gaat veel verder. Iedere toeleverancier kan zich inschrijven voor deelname. Voor lokale ondernemers die nog niet in het netwerk van Levi's zitten, biedt dit toegang tot goedkoop krediet als zij hun bedrijf veranderen. De kledingfabrikant hoopt op een olievlekwerking die op termijn de hele kledingindustrie verandert.

Bron: Levi's, Triple Pundit | Foto: Michael Carian, via Flickr