10-02-2015 17:00 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Duurzame verpakkingen kunnen de verkoopcijfers van retailers met 2 tot 4 procent verbeteren. Een groeiende doelgroep vindt een duurzame verpakkingsketen belangrijk. Ook als ze daarvoor meer moeten betalen.

Dat stelt een rapport van de Finse papierfabrikant Stora Enso. De markt voor duurzame verpakkingen blijft groeien. Dit is vooral te danken aan de Millennials, de generatie geboren tussen 1980 en 2000. Van de Millennials vindt 59 procent dat verpakkingen in de gehele productieketen duurzaam moeten zijn. 44 procent is bereid daarvoor meer te betalen.

Millennials hechten meer waarde aan duurzaamheid dan voorgaande generaties. Voor 80 procent is de verpakking een belangrijk aankoopcriterium. Ze willen zo veel mogelijk recyclen en zo min mogelijk afval produceren. Daarbij verwachten ze hulp van retailers en producenten. Dit is terug te zien in hun koopgedrag. Deze generatie is trouw aan merken die hun waarden delen.

Volgens papierfabrikant Stora Enso liggen hier kansen voor retailers en producenten. In 2025 bestaat 47 procent van Europa's werkende gemeenschap uit die zelfbewuste generatie. Een belangrijke doelgroep voor de markt. Het rapport adviseert bedrijven nu al in te spelen op die belangrijke doelgroep.

Niet alleen de retail moet rekening houden met de milieubewuste Millennials. Ook in de financiële sector is die generatie steeds invloedrijker.

Bron: Stora Enso | Foto: Franklin Heijnen, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven.nl)