Groen belangrijker voor consument China en Brazilië

Groen belangrijker voor consument China en Brazilië

21-08-2012 07:45 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Consumenten in de opkomende markten China en Brazilië vinden duurzaamheid steeds belangrijker in hun aankopen, ook al vinden zij groene producten eigenlijk te duur.

Dat blijkt uit de jaarlijkse ‘Green Gauge Global’ van onderzoeksbureau GfK. Het aantal consumenten dat milieufactoren meeneemt in hun aankoopbeslissing is met 6 procentpunten gestegen in China en 5 procentpunten in Brazilië. Ook in Mexico en Zuid-Afrika was een significante stijging te zien.

Te duur

De stijging is opvallend aangezien zes op de tien consumenten wereldwijd vindt dat eco-producten eigenlijk te duur zijn. Dat is grofweg hetzelfde aantal als in 2011. Maar juist in de opkomende markten zoals China en Brazilië waar steeds meer consumenten groen kopen is dat sentiment wél toegenomen.

Inmiddels is 30% van de bevolking een `Glamor Green': ze hebben een gemiddelde zorg om het milieu, maar voor hen is een duurzame levensstijl een statussymbool.

Op basis van die observatie adviseert GfK dan ook dat bedrijven met duurzame producten en de intentie om nieuwe markten te betreden hun producten competitief prijzen om klanten te binden.

Glamour

Het Green Gauge onderzoek heeft meer dan 35.000 consumenten ondervraagd in 25 sleutelmarkten over hun houding en gedrag ten opzichte van het milieu. GfK verdeelt de consumenten daarbij ook in bepaalde samenhangende groepen.

De `Glamor Greens´– mensen met een gemiddelde zorg om het milieu, maar die een duurzame levensstijl als statussymbool zien – maken inmiddels 30 procent van de wereldbevolking uit. Het segment ‘Jaded’ (verveeld, afgemat) – de sceptici die groen minder belangrijk vinden – groeide met 2 procentpunten en beslaat nu uit 23 procent van alle consumenten.

Bron: Environmental Leader

Foto: VancityAllie

Word nu Free Member en ontvang GRATIS 2x per week een nieuwsbrief met de belangrijkste duurzame ontwikkelingen. En download ook nog eens GRATIS al onze infographics. 

Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Elke dag selecteert de redactie van DuurzaamBedrijfsleven.nl het belangrijkste duurzame nieuws voor het bedrijfsleven. We schrijven korte, puntige artikelen over de nieuwste mogelijkheden in duurzaam ondernemen.



Onze Loyalty Partners

Nieuws over retail en groothandel

Supermarkten, warenhuizen, horeca, kledingmerken en andere retailers zetten voortdurend stappen om hun activiteiten te verduurzamen. Deze sectorpagina brengt nieuws over zaken als assortiment, afval en recycling, logistieke ontwikkelingen en de consumentenwens. 

Het Subsidie ABC voor ondernemers
Sector Groothandel & Retail