14-02-2015 13:00 | Door: Laura Fransen

Naar schatting zullen zes miljoen Amerikaanse stellen zich dit Valentijnsweekend verloven. Daarmee start ook de zoektocht naar zes miljoen bruidsjurken. Deze moet naast wit ook steeds vaker duurzaam zijn.

Dit concludeert Marcie Muehlke, eigenaar van het Amerikaanse bruidsjurkenwinkel Celia Grace. Consumenten zijn zich meer en meer bewust van de sociale- en milieu-impact van de producten die ze kopen. Daartoe behoort ook de bruidsjurk.

Celia Grace is naar eigen zeggen het eerste Fair Trade bruidskledingmerk in de Verenigde Staten. Sinds de lancering in 2012 verkoopt Celia Grace de duurzame jurken wereldwijd. De sociale onderneming produceert jurken waarbij mens, milieu en duurzaamheid centraal staan. De jurken zijn handgeweven in Fair Trade-ateliers van lokaal geproduceerd zijde. Het kleuren gebeurt met milieuvriendelijke verf.

 

Eco-bruiloft

 

Ook in Nederland lijkt de eco-bruiloft in opkomst. Zo kunnen bruidsparen hun gasten vragen om een stukje zonnepaneel als huwelijkscadeau. Duurzame Bruiloft biedt naast duurzame trouw-ideeën een CO2-quickscan om de uitstoot van de grote dag te berekenen.

Zelfs qua ring hoeft duurzaamheid niet langer onder te doen voor traditionele opties. Het Amerikaanse Pure Grown Diamonds presenteerde vorig jaar 's werelds grootste kunstmatige diamant. Door de diamant in een laboratorium te produceren, blijft de milieu-impact beperkt.

Bron: Celia Grace, Pure Grown Diamonds | Foto: Jason Aspinall, via Flickr Creative Commons (Cropped by DuurzaamBedrijfsleven.nl)